Sosyal Medyanın Satın Alma Öncesi ve Sonrası Tüketici Davranışına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kıvanç Yanar

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Sosyal medya, her geçen gün daha fazla insan tarafından benimsenmekte ve her geçen gün daha fazla insan sosyal medyayı günlük rutinlerine dahil etmektedir. İnsanların sosyal medyayı birer bilgi kaynağı olarak gördüğü günümüzde, sosyal medyanın tüketicilerin satın alma öncesi ve sonrası davranışlarına olan etkisini tespit etmek ve bu doğrultuda önerilerde bulunmak önemlidir. Bu sebeple bu çalışma kapsamında sosyal medya kavramı, sosyal medyanın tarihi ve gelişimi, sosyal medya araçları, sosyal medya pazarlaması ve tüketici davranışı kavramları ele alınmıştır. Çalışmanın alan araştırması bölümünde; sosyal medyanın, tüketici satın alma öncesi ve sonrası davranışlarına olan etkisini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma sırasında kolayda örneklem yöntemi kullanılmış ve araştırma, sosyal medya sitelerinden en az bir tanesini aktif olarak kullanan 697 katılımcı ile yapılmıştır. Araştırma kapsamında katılımcılara; sosyal medya kullanım alışkanlıklarını, sosyal medya bağlarının güçlülüğünü, sosyal medya kullanım yoğunluğunu, sosyal medyada satın alma öncesi ve sonrası davranışlarını tespit etmeye yönelik sorular yöneltilmiştir. Araştırma sonucunda ise tüketicilerin sosyal medya kullanım yoğunluğu ve sosyal medya bağlarının güçlülüğü ile sosyal medyada satın alma öncesi ve sonrası davranışları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu; aynı zamanda tüketicilerin sosyal medyada satın alma öncesi ortaya koyduğu davranışlar ile satın alma sonrasında ortaya koyduğu davranışlar arasında da yine anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.