Gitar uygulamalı armoni öğretiminin öğrenci bilgi ve performans düzeyine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: GÖKHAN YALÇIN

Danışman: AYTEKİN ALBUZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, gitar uygulamalı armoni öğretiminin öğrenci bilgi ve performans erişisi üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Bu amaçla, gitar uygulamalı armoni eğitimi alan ve almayan gitar öğrencilerinin bilgi ve performans erişileri arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma bir yönüyle betimsel diğer bir yönüyle de deneysel bir çalışmadır. Araştırmaya ilk olarak Gitar Uygulamalı Armoni Öğretimi'ne [GUAÖ] yönelik verilerin elde edilmesi için alan yazın taraması ile başlanmış, GUAÖ'ye ilişkin öğrencilerin bilgi ve performans seviyelerinde anlamlı bir değişim olup olmadığının ölçülmesi için öntest-sontest kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 2010-2011 öğretim yılı 3. ve 4. sınıf gitar öğrencileri (N=140), araştırmanın örneklemini Niğde Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Harran Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi'ne bağlı Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 3. ve 4. sınıf toplam 34 gitar öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın deneysel sürecinde araştırmacı tarafından hazırlanan gitar uygulamalı armoni öğretimine yönelik örneklerle sekiz hafta süren çalışmalar yapılmıştır. Bu uygulamalar öncesinde ve sonrasında farklı veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Araştırmaya yönelik ilk veriler kaynak tarama yöntemi ile toplanmıştır. Devamında, gitar ve armoni öğretim elemanlarının konu ile ilgili görüşlerinin belirlemesine yönelik olarak görüşme tekniğiyle, araştırmanın etkililik düzeyinin tespiti için ön test-son test uygulamaları ile son olarak da deney grubu gitar öğrencilerinin görüşlerinin belirlenmesine yönelik olarak anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde istatistiksel testlerden yararlanılmıştır. İlk olarak Kolmogorov-Smirnov testi ile verilerin normal dağılıma uyup uymadığı incelenmiştir. Veriler normal dağılıma uymadığından ve örnek çapı yeterince büyük olmadığından bağımsız iki grubun karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi, bağımlı grupların karşılaştırılmasında ise Wilcoxon testi kullanılmıştır. Çalışmada analizler için elde edilen sonuçlar 0.05 anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır. Çalışmada yer alan analizler için SPSS 19.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel boyutunda grupların tüm bilgi ve performans düzeylerine ilişkin elde edilen bulgular, gitar öğrencilerinin bilgi ve performans erişilerinde deney grubu lehine anlamlı fark olduğunu başka bir deyişle, Armoni-Kontrpuan-Eşlik dersini geleneksel uygulama ile öğrenen yani piyano uygulamalı olarak öğrenen öğrencilerin aksine GUAÖ alan öğrencilerin bilgi ve performans erişilerinde anlamlı farklar olduğunu göstermektedir [Z=3.62;p<0.05]. Bu bulgular ışığında gitar ve armoni öğretim elemanlarına gitar uygulamalı armoni öğretimine yönelik ve araştırmacılara da gitarın diğer dersler ile kullanılabilirliğine ilişkin bazı araştırma konularına dair öneriler sunulmuştur.