Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Dersindeki “Yaşamımızdaki Elektrik” Konusunda Stem Yaklaşımı İle Öğretim Tasarımı Hazırlanması Ve Uygulanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ferhat Kadir GÜNDOĞDU

Danışman: İLBİLGE DÖKME

Özet:

Bu çalışmanın amacı Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (Türkçe kısaltması FeTeMM; İngilizce kısaltması ve yaygın kullanımı STEM) temelli öğretimin ve uygulamalarının 8. sınıf öğrencilerin akademik başarısına, STEM mesleki alan ilgilerine ve mühendislik imajına etkisini incelemektir. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında 8. sınıfta okuyan 59 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımlarından ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmada 8. sınıfların Fen Bilimleri dersi 7. ünitesi olan “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesindeki konular, deney grubundaki öğrencilere STEM eğitiminin entegre edildiği yapılandırmacı yaklaşıma göre geliştirilmiş öğretim tasarımı çalışma yaprakları (STEM-YYÖTÇY) ile işlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere uygulanan öğretim ise mevcut Fen Bilimleri öğretim programında yer alan kazanımlar doğrultusunda, yapılandırmacı yaklaşıma ağırlık verilerek şekillendirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri “Akademik Başarı Testi”, “STEM Mesleki İlgi Testi”; nitel verileri ise “Mühendislik İmaj Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ön test olarak uygulanan ölçme araçlarının istatistiksel analizi neticesinde gruplar arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiş ve bu iki gruptan rastgele biri deney, diğeri ise kontrol grubu olmak üzere belirlenmiştir. Uygulama öncesinde her iki gruba da “Akademik Başarı Testi”, “STEM Mesleki İlgi Testi”, sadece deney grubu öğrencilerine “Mühendislik İmaj Ölçeği” ön test olarak uygulanmıştır. STEM eğitiminin entegre edildiği yapılandırmacı yaklaşıma göre geliştirilmiş öğretim tasarımı çalışma yaprakları (STEM-YYÖTÇY) deney grubu öğrencilerine uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise öğretim, Fen Bilimleri öğretim programına göre hazırlanmış Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Fen vi Bilimleri ders kitabındaki kazanımlar ve etkinlikler çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Hem deney hem de kontrol gruplarına öğretim araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonunda deney ve kontrol grubundaki öğrencilere “Akademik Başarı Testi”, “STEM Mesleki İlgi Testi”; sadece deney grubu öğrencilerine de “Mühendislik İmaj Ölçeği” son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi ve istatistiksel işlemler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22.00 paket programına göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgularda, ön test-son test olarak uygulanan ilişkili ve ilişkisiz örneklemler için t testi verilerine göre sadece deney grubu öğrencileri lehine akademik başarılarında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bununla beraber STEM mesleki ilgi son test sonuçları, teknoloji ilgisi haricinde deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. STEM eğitimin entegre edildiği öğretim tasarımı sadece teknoloji ilgisinde anlamlı bir fark ortaya çıkartmıştır. Bu sonuçların alanda yapılacak yeni çalışmalara yol göstereceği düşünülmektedir.