Okul Öncesi Öğretmenlerinin Örgütsel Sosyalleşme Ve Yaşam Doyumu Düzeylerinin İncelenmesi (Siverek İlçesi Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESMA YILDIZ

Danışman: Gülümser Gültekin Akduman

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sosyalleşme ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma, Şanlıurfa ili Siverek ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan 110 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; öğretmenler hakkında gerekli bilgilere ulaşabilmek için Kişisel Bilgi Formu, örgütsel sosyalleşme düzeylerini belirlemek için Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği ve yaşam doyumu düzeylerini belirlemek için Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiş olup; anlamlı çıkan farklılıklarda, grup farklılıklarını inceleyebilmek için

Scheffe testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre örgütsel sosyalleşme düzeyinin öğretmenin mesleği isteyerek seçme, kadro durumu, kurum türü, öğretmen algısına göre sınıfın fiziksel yeterliği ve çocuklarla iletişim kurmada dil farklılığı açısından problem yaşama durumuna göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Yaşam doyumu düzeyinin ise öğretmenin mesleğini isteyerek seçme durumuna göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasında pozitif yönde ve zayıf bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler: okul öncesi öğretmeni, örgütsel sosyalleşme, yaşam doyumu