Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kemalettin DENİZ
Danışman: ALEMDAR YALÇIN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Arastırmada, egitimde ikna edici iletisim konusu ele alınmıstır. Bu konu çerçevesinde ilkögretim ikinci kademede bir ders isleme sürecindeki ögretmen ögrenci iletisiminde, ögretmenlerin konusma ve dinleme yoluyla ikna edici iletisim unsurlarını ne ölçüde kullandıkları ve bunları kullanma düzeylerini etkileyen faktörler incelenmistir. Arastırmanın evrenini, Ankara il merkezinde bulunan ilkögretim okullarının ikinci kademesinde görev yapan ögretmenler ve bu okullara devam eden ögrenciler olusturmaktadır. Bu evrenden örneklem alınarak arastırma yapılmıstır. Arastırmanın örneklemini 150 Türkçe ögretmeni ve bu ögretmenlerin dersine girdigi 7 ve 8. sınıflardan 750 ögrenci olusturmaktadır. Arastırma, ögretmenlerin ikna edici iletisim davranıs ve tekniklerini uygulayıp uygulamadıklarını yine kendi görüsleri çerçevesinde belirleme temeli üzerine kurulmustur. Aynı zamanda örnekleme alınan ögretmenlerin bu konudaki davranıslarının tutarlılık anlamında güvenilirligini test etmek için dersine girdigi ögrencilerine de ögretmenlerinin belirtilen davranıs ve teknikleri sergileyip sergilemedikleri farklı bir formla sorulmustur. Bu anketlerde, bir ders sürecindeki ikna edici ögretmen ögrenci iletisiminde kullanılabilecek 46 beceri veya teknige yer verilmistir. Toplanan verilerin analizinde SPSS 11.5 (Statistic Package For Social Science) programı kullanılmıstır. Arastırmada ulasılan sonuçlar söyledir: Bir ders sürecinde ögretmenlerin ikna edici iletisim kurmalarına etki eden faktörler, ögretmenlerin cinsiyeti ve sınıftaki ögrenci sayısıdır. Kıdem, mezun olunan okul, lisans tamamlama veya lisansüstü egitim yapma, ekonomik durum, medeni durum, çocuk sayısı, ek iste çalısma, haftalık ders saati, iletisim konulu bir faaliyete katılma durumlarının ögretmenlerin ikna edici iletisim unsurlarını kullanmalarına anlamlı düzeyde bir etkisi yoktur. Ögretmenler, ikna beceri ve tekniklerini genel olarak iyi düzeyde uyguladıklarını belirtirken ögrenci görüsleri bunu desteklememektedir. Bu sonuç, belirtilen davranıs ve teknikleri ögretmenlerin iyi düzeyde uyguladıklarını veya uygulanması gerektigine inandıklarını; ancak, ögrenci seviyesinde, ögrencilerin çogunlugunu etkileyecek ve onların dikkatini çekecek sekilde bunları kullanamadıkları seklinde yorumlanmaktadır.