Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Burcu Berikan
Danışman: SELÇUK ÖZDEMİR
Özet:Çalışmanın amacı, bilgi işlemsel düşünme becerisini geliştirmeye yönelik veri setleriyle problem çözme öğrenme deneyiminin tasarlanması, uygulanması ve biçimlendirici değerlendirilmesidir. Öğrenme deneyimin tasarlanması aşamasında, ilk olarak ihtiyacın belirlenmesi ve öğrenen analizi aşamaları gerçekleştirilmiştir. Bu aşamalardan elde edilen bulgularla öğretim hedeflerin, stratejilerin ve içeriğin belirlenmesi sağlanmıştır. İlk prototipin geliştirilmesi ve pilot uygulaması sonrasında, biçimlendirici değerlendirme ve eğitsel kazanımların keşfedilmesi amaçlarıyla ikinci bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama ile tasarlanan öğrenme deneyimine yönelik eğitsel çıktıların keşfedilmesi ve öğrenme deneyiminin uygulama sürecinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2016- 2018 yıllarında yürütülmüş olup planlanan ve planlanmayan eğitsel çıktıların ve uygulama sürecine yönelik durumların tespiti sebebiyle sürecin nitel yöntemlerle analizini gerektirmiştir. Çalışmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak amacıyla çalışmanın kavramsal çerçevenin oluşturulması aşamasında sistematik derleme çalışmaları ve alan uzmanları ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ön hazırlık sürecinde veri toplama protokolü hazırlanmış, uzman görüşleri ve pilot uygulama sonucunda ilgili düzenlemeler yapılmıştır. Uygulama ve veri toplama sürecinde bilimsel etik ilkelere uygunluk sağlanmış olup, durum çalışması veri tabanı ve veri kanıt zincirinin hazırlanması aşamaları gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, öğrenme sürecinin öğrencilerin ilgi, beceri ve fayda algıları durumları açısından uygun tasarlandığı görülmüş, eksikliklerle ilgili önerilere çalışma içerisinde yer verilmiştir. Eğitsel çıktılar ile ilgili olarak ise, öğrencilerin veri ve veri tasarımı-analizi kavramlarını hedeflenen şekilde tanımlayabildikleri, veri analiz ve tasarım becerilerini kullanabildikleri ve problem çözme sürecinde bilgi işlemsel düşünme için önemli olan bilişsel stratejileri kullandıkları sonuçlarına varılmıştır. Ayrıca öğrencilerin tespit edilen kavram eksikliklerine, ortalama altı performans gösterdikleri becerilere ve daha az kullandıkları bilişsel stratejilere yer verilerek, gelecek çalışmalarda bu noktalarda güçlendirme yapılması önerilmiştir.