Fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramlar arası ilişki kurma düzeyleri ile fene yönelik motivasyonel inançları ve öz düzenlemeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: HÜSEYİN İNALTUN

Danışman: SALİH ATEŞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramlar arası ilişki kurma düzeylerinin, fene yönelik motivasyonları ve öz düzenlemeleriyle olan ilişkisini incelemektir. Çalışmada açıklayıcı ardışık karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesinde Genel Fizik II ve Genel Fizik Laboratuvarı II dersi alan toplam 47 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin kavram düzeylerini ölçmek için kavram haritası tekniği, motivasyon ve öz düzenleme seviyelerini ölçmek için Türkçeye adaptasyonu yapılan Fen Bilimlerine Yönelik Motivasyon ve Öz Düzenleme Anketi uygulanmıştır. Anket hedef yönelimi, konu değeri, öz-yeterlik ve öz düzenleme olmak üzere dört alt boyuta sahiptir. Alt boyutların ? güvenirlik katsayıları sırasıyla .90, .89, .87, .86 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için pearson çarpım momentler korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Çalışmanın ikinci kısmında ise kavramlar arası ilişki kurma düzeyleri yüksek ve düşük olarak belirlenen öğrencilerin motivasyonları ile öz-düzenleme seviyeleri arasındaki farklılıklar görüşme yoluyla ortaya çıkarılmıştır. Analiz sonuçları fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramlar arası ilişki kurma düzeylerinin, öz-yeterlikleri ve öz düzenlemeleri ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca kavramlar arası ilişki kurma düzeyi yüksek ve düşük olarak belirlenen öğrencilerin motivasyonları ile öz düzenlemeleri arasında bazı farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır.