Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Havva Nisa Öz
Danışman: Ümit Deniz
Özet:
Okul öncesi dönemde çocukların gelişim takibini yapan öğretmenlerin üstün yetenekli çocukları tespit edebilmeleri için bu çocuklar hakkında bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Bu doğrultuda araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara dair bilgi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada “Demografik Bilgi Formu” ve “Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Bilgi Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Konya ili merkez ilçelerinden olan Selçuklu ilçesine bağlı bağımsız anaokulları ve ilkokul bünyesindeki anasınıflarında görev yapan 184 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Betimsel tarama modelinde olan araştırmada, verilerin analizinde, demografik değişkenlere göre “Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Bilgi Testi” sorularına verilen cevapların istatiksel olarak fark yaratıp yaratmadığını sınamak için ki-kare testinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin yaş, öğrenim düzeyi, sınıflarında üstün yetenekli çocuk olma durumu, geçmişte üstün yetenekli bir çocuk ile çalışma durumu gibi değişkenlere göre bilgi düzeylerinde anlamlı bir fark
saptanamamıştır. Ancak mezun olunan program, kıdem yıllı, çalışılan okul türü, çalışılan yaş grubu, üniversitede özel eğitim dersi alma durumu, üstün yetenekli çocuklarla ilgili herhangi bir eğitim alma durumu gibi değişkenler ile bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar hakkındaki bilgilerinin yeterli seviyede olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öğretmenlerin bilgi düzeylerini yükseltmek amacıyla eğitimler içeren çalışmalar, deneysel olarak yürütülebilir.
Anahtar Kelimeler : Üstün yetenek, Okul öncesi öğretmeni, Okul öncesi eğitim