Ortaokul öğrencilerinin etkin vatandaşlık öğrenme alanındaki kavramlara yönelik bilişsel yapılarının ve kavram algılarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR ŞENER

Danışman: Gökçe Kılıçoğlu

Özet:

Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin ‘Etkin Vatandaşlık’ öğrenme alanında geçen

anayasa, bağımsızlık, cumhuriyet, egemenlik, eşitlik, demokrasi, devlet, monarşi, oligarşi,

saltanat, yasama, yurttaşlık, yürütme, yargı, teokrasi, özgürlük, kavramlarına yönelik

bilişsel yapılarını ve kavram algılarını kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla belirlemektir.

Araştırmada yöntem olarak betimsel tarama kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubu

rastgele örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019

eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı iki ortaokulda öğrenim gören 200

öğrenci oluşturmaktadır. Kullanılan veri toplama aracı kelime ilişkilendirme testidir. Bu

veri toplama aracı alan uzmanı ve ölçme değerlendirme uzmanı görüşünde araştırmacının

kendisi tarafından hazırlanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemlerinden

betimsel analiz kullanılmıştır, her bir anahtar kavrama ilişkin öğrencilerin algılarını

betimlemek ve kavramlar arası ilişkileri ortaya koymak için frekans tabloları

oluşturulmuştur. Frekans tabloları doğrultusunda kavram ağları hazırlanmıştır. Araştırma

sonucunda öğrencilerin yoklanan kavramlara yönelik bilişsel yapılarının farklı olduğu

tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Bilişsel yapı, etkin vatandaşlık, kelime ilişkilendirme