Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: PINAR ŞENER
Danışman: Gökçe Kılıçoğlu
Özet:
Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin ‘Etkin Vatandaşlık’ öğrenme alanında geçen
anayasa, bağımsızlık, cumhuriyet, egemenlik, eşitlik, demokrasi, devlet, monarşi, oligarşi,
saltanat, yasama, yurttaşlık, yürütme, yargı, teokrasi, özgürlük, kavramlarına yönelik
bilişsel yapılarını ve kavram algılarını kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla belirlemektir.
Araştırmada yöntem olarak betimsel tarama kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubu
rastgele örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019
eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı iki ortaokulda öğrenim gören 200
öğrenci oluşturmaktadır. Kullanılan veri toplama aracı kelime ilişkilendirme testidir. Bu
veri toplama aracı alan uzmanı ve ölçme değerlendirme uzmanı görüşünde araştırmacının
kendisi tarafından hazırlanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemlerinden
betimsel analiz kullanılmıştır, her bir anahtar kavrama ilişkin öğrencilerin algılarını
betimlemek ve kavramlar arası ilişkileri ortaya koymak için frekans tabloları
oluşturulmuştur. Frekans tabloları doğrultusunda kavram ağları hazırlanmıştır. Araştırma
sonucunda öğrencilerin yoklanan kavramlara yönelik bilişsel yapılarının farklı olduğu
tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Bilişsel yapı, etkin vatandaşlık, kelime ilişkilendirme