Yabancılara Türkçe Öğretiminde Geribildirimin Dört Temel Dil Becerisinin Geliştirilmesine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DOĞUŞ MURAT KARDAŞ

Danışman: Özlem Bayrak Cömert

Özet:

Dil öğretiminde esas olan, öğrenilen yabancı dilin anlaşılması, duygu ve düşüncelerin o dilde anlatılmasıdır. Bu anlama ve anlatma ilişkisi dilin dört temel becerisi üzerine temellendirilir. Birbirinden bağımız gelişmesi mümkün olmayan okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin A1 dil seviyesinden başlayarak C1+ seviyesine ulaştırılabilmesi için dil öğretimine ilişkin tüm yöntem ve tekniklerden azami ölçüde faydalanmak gerekir. Dil öğretiminin ölçme ve değerlendirme boyutuyla da ilişkili olan geribildirim, öğretmen ve öğrencinin motivasyonunu da etkiler. Bu çalışmada yabancılara Türkçe öğretiminde geribildirime ilişkin geniş bir literatür araştırması yapılmış olup geribildirime dair öğretmen ve öğrenci görüşleri alınmış, ayrıca geribildirimin öğrenci başarısına etkisi incelenmiştir. Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma, dinleme, yazma ve konuşma olmak üzere dört temel dil becerisinin geliştirilmesine geribildirimin etkisini araştırmayı hedefleyen bu çalışma, karma araştırma modelinin iç içe deseninde kurgulanmıştır. Temel anlamda karma yöntem, bir problemden hareketle yapılandırılan araştırma sürecinin gerek nitel gerekse nicel verilerden elde edilmesidir. Elde edilen veriler, bazen tek bir araştırmada bazen sonrasında geliştirilecek araştırmalar için ya da uygulamaya dönük genellenebilir önerilere ulaşma kaygısıyla tasarlamada kullanılabilir. Beş ana bölümden oluşan araştırmada elde edilen bulgu ve yorumlar ışığında, çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Sonuç ve önerilerin yabancılara Türkçe öğretimi alanına katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.