Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ümit Korkmaz
Danışman: SIDDIK ŞENER
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu çalışmada, Türkiye'nin ilk dengeli konsol yöntemi ile 1983-1986 yılları arasında yapılmış Kömürhan Köprüsü'nün öngerilme kayıpları ile zamana bağlı yer değiştirmelerinin, ANSYS programında malzeme özellikleri ve sınır koşullarındaki değişimler dikkate alınarak köprünün gerçek durumunu yansıtan sonlu eleman modeli oluşturulmuştur. Düşey yükler altında yerdeğiştirmeler, sünme, büzülme yerdeğiştirmeleri ve öngerilme kayıplarının hesaplanması amaçlanmıştır. Kenar mesneti karada olan, 143.50 m açıklıklı Kömürhan Köprüsü aşırı yerdeğiştirmeden dolayı onarıma ihtiyaç duymuştur. Sonlu elemanlar modeli oluşturulan köprüde kamyon yükü sonrası yerdeğiştirme, saha ölçümleri ile elde edilen yapıdaki gerçek yerdeğiştirmeler ile karşılaştırılıp öngerilme kayıplarının aşırı yerdeğiştirme üzerine etkileri araştırılmıştır. Bu çalışmada, köprü hasarlarının nedenlerini araştırmak amacı ile köprü ANSYS sonlu eleman programı kullanılarak modellenmiştir. Bu çalışmanın geniş bir kısmını oluşturan modelleme işlemi ile ilgili bilgiler verilmiştir. Kömürhan Köprüsünde 20 yılda öngerilme kayıplarından dolayı oluşan yerdeğiştirme, beklenenin çok üzerindedir. Köprüde beklenenin üzerinde gerçekleşen yerdeğiştirmelerin oluşturduğu hasarlar ve bu hasarların zamanla artacak olması sebebiyle yeni köprü yapılması planlanmaktadır.