Milli Eğitimde Yabancı Uzman Raporları 1938-1970 Dönemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bedri EMİNSOY

Danışman: Şaban Çetin

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı Türk Milli Eğitim sistemi hakkında yabancı uzmanlar tarafından hazırlanan raporları incelemektir. Bunun için 1938-1970 yılları arasında eğitimle ilgili farklı alanlarda hazırlanmış olan 15 yabancı uzman raporu eğitim yönetimi, eğitim programı, rehberlik ve kütüphane hizmetleriyle ilişkili konular ele alınmıştır. 1938- 1970 yılları arasında hazırlanmış olan yabancı uzman raporlarının eğitim yönetimi bağlamında incelenmesi yönetimin fonksiyonları olan planlama, örgütleme, koordinasyon, yöneltme ve kontrol temelinde gerçekleştirilmiştir. Yönetimin fonksiyonları esas alınarak yapılan inceleme yabancı uzman raporlarının yönetimin bütün fonksiyonları temelinde vurgular içermediğini yoğun olarak öğretmen yetiştirme ve planlama bağlamında ne yapılması gerektiği üzerinde durduklarını göstermektedir. Eğitim programı çerçevesinde yapılan inceleme ise raporların genel olarak hem mevcut programı kapsamlı olarak incelediklerini hem de mevcut programı geliştirmeye yönelik önemli öneriler sunduklarını göstermektedir. Ancak bir eğitim programının tasarlanması ayrı bir süreç uygulaması ayrı bir süreçtir. Bu nedenle programla ilgili söylenenlerin birçoğunun Türki eğitim sistemi içerisinde söz konusu dönemde pek fazla uygulama alanı bulmadığı görülmektedir. Raporların eğitimin iki önemli alt tamamlayıcı faaliyeti olan rehberlik hizmetleri ve kütüphanecilik hakkındaki vurguları da Türkiye’ye ilişkin mevcut durum analizi bağlamında önemli imalara işaret etmektedir. Ancak her iki önemli alt faaliyet alanındaki öneriler bir türlü uygulama alanı bulamamıştır. Bu durum içinde bulunulan bağlamın sunulan önerilerin uygulanmasındaki belirleyiciliğine işaret etmektedir. Ne yazık ki eğitimin ana sorunları tamamlayıcı hizmetlere ilişkin sorunların çözümüne geçilmesine engel olmuştur. Bu çalışma sonucunda elde edilen bulgular yabancı uzman raporlarının söz konusu dönemdeki eğitim sistemi ve koşulları ile ilgili olarak önemli analizler yaptığını bu analizlere bağlı olarak da özellikle bazı raporların önemli öneriler sunduğunu göstermektedir. Bu çerçevede teorik olarak yabancı uzman raporlarının ne durumdayız-ne yapmalıyız sorularının cevaplanması yönünde katkılar sunduğu açıktır. Ancak yabancı uzman raporlarında getirilen önerilerin genel olarak içinde bulunulan şartları çok dikkate olmayan ve bu raporların bağlamsal etkiyi göz ardı eden raporlar olduğu ve bu nedenle önerilerinin hayata geçirilmesinin büyük oranda mümkün olmadığı söylenebilir.

Anahtar Kelimeler : Eğitim, eğitim programları, eğitim yönetimi, kütüphanecilik,rapor, rehberlik, uzman