TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ESKİÇAĞ TARİHİ ve ESKİ TÜRK TARİHİ ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÖNERİLERİ ( ANKARA İLİ ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aysun AYNUR YILMAZ

Danışman: MUSTAFA SAFRAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Ortaöğretim 9. sınıf Tarih ders kitabının (Tarih I) Eskiçağ Tarihi ve Eski Türk Tarihi konularından oluşan II. ve III. üniteleri ile ilgili olarak, dersi yürüten tarih öğretmenlerinin tutumları, ders işlenişi, kitap içeriği ve okul dışı eğitim konusundaki görüşlerini ortaya koymak ve öğretmenlerin sorunlara yönelik önerilerini belirleyerek, çözüm yolu önermektir. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek üzere, Ankara ili sınırları içerisinde bulunan 46 lisede görevli 202 tarih öğretmenine alan araştırması yapılmıştır. Bu araştırma sonucu, Tarih I ders kitabının II. ve III. üniteleri ile ilgili dört tabloda anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Araştırmamıza katılan öğretmenleri Tarih 9 ders kitabının II. ve III. ünitelerini sistematik bulmalarına rağmen konularla ilgili görselleri yetersiz bulmakta ve okul dışı etkinliklerle bu konuların öğretiminin daha nitelikli olacağını düşünmektedirler. Ders kitaplarının ekinde çeşitli görsellerden oluşan cd, dvdlerin hazırlanması ve özellikle müze gezileri ile ilgili uygulamalardaki işlemlerin kolaylaştırılması gerektiğini belirtmektedirler. Bazı öğretmenler alanla ilgili donanımlarının yetersiz olduğunu; bu eksikliklerin alanla ilgili güncel bilgilerle birlikte hizmet içi eğitimlerle telafi etmelerinin sağlanmasını önermektedirler.