Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: ZİNNUR GEREK
Danışman: MEHMET GÜNAY
Özet:Bu çalışmada; üniversitelerin farklı bölümlerinde fiziksel ve fizyolojik yeterliliğe dayalı eğitim gören öğrencilerin, uğraştıkları alan ve almış oldukları eğitimin, fiziksel uygunluklarına etkilerini araştırmak ve grupların karşılaştırmasını yaparak fiziksel ve fizyolojik profillerini tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmamızda deney grubunun fiziksel uygunluk parametreleri EUROFIT Test Bataryası ile ölçülmüştür. Tüm gruplar için tanımlayıcı istastistiki analizi yapılmış, daha sonra gruplar arasındaki farka One-Way Anova (Tek Yönlü Varyans Analizi) ile bakılmıştır. Son olarak halk oyunları eğitimi alan denekler ile spor eğitimi alan denekler arasındaki farka bağımsız gruplar arasındaki T testi olan Independent-Samples T testi ile bakılmış, Önem seviyesi olarak 0.05 ve 0.01 alınmıştır. Deney grubu; İstanbul Teknik Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi ve Sakarya Üniversitesi nin Konservatuar Halk Oyunları Bölümü Öğrencileri ile Gazi Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi ve Gaziantep Üniversitesi nin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmaya yaş ortalaması 22.90 + 2.44 yıl, boy ortalaması 177.21 + 5.91 cm, vücut ağırlığı ortalaması 70.10 + 8.80 kg olan 95 erkek, yaş ortalaması 22.80 + 2.51 yıl, boy ortalaması 165.89 + 5.73 cm, vücut ağırlığı ortalaması 54.35 + 5.37 kg olan 81 bayan halk oyuncu ile yaş ortalaması 22.39+ 2.18 yıl, boy ortalaması 176.38 + 6.01 cm, vücut ağırlığı ortalaması 70.67 + 8.12 kg olan 109 erkek, yaş ortalaması 21.78 +2.23 yıl, boy ortalaması 164.40 + 5.18 cm, vücut ağırlığı ortalaması 54.63 + 5.08 kg olan 72 bayan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretmenlik bölümü öğrencileri olmak üzere toplam 357 öğrenci katılmıştır. Çalışmaya katılan halk oyunları eğitimi alan bayan öğrenciler ile beden eğitimi öğretmenliği eğitimi alan bayan öğrencilerin değerleri karşılaştırıldığında; beden eğitimcilerin halk oyunculara oranla; anaerobik güç, esneklik, durarak uzun atlama, el kavrama kuvveti, gövde kuvveti, bükülü kol ile asılma, 10x5 m mekik koşu ve aerobik güç özelliklerinde daha yüksek değerlere sahip olduğu, spor yaşı değişkeninde ise halk oyuncuların beden eğitimcilere oranla daha yüksek değerlere sahip olduğu, boy uzunluğu, vücut ağırlığı, VY%, denge ve disklere vuruş değerlerinde ise anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmaya katılan halk oyunları eğitimi alan erkek öğrenciler ile beden eğitimi öğretmenliği eğitimi alan erkek öğrencilerin değerleri karşılaştırıldığında; beden eğitimcilerin halk oyunculara oranla VY%, esneklik, durarak uzun atlama, el kavrama kuvveti, gövde kuvveti, bükülü kol ile asılma, 10x5 m mekik koşu ve aerobik güç özelliklerinde daha yüksek değerlere sahip olduğu, spor yaşı ve flamingo denge bulgularında halk oyuncuların beden eğitimcilere oranla daha yüksek değerlere sahip olduğu, boy uzunluğu, vücut ağırlığı, disklere vuruş ve anaerobik güç değerlerinde ise anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmamızın sonucunda; spor eğitimi alan öğrencilerle halk oyunları eğitimi alan öğrencilerin fiziksel parametrelerinin benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Halk oyunlarının fiziksel aktivitesi, egzersiz boyutu ve hareket özelliği itibariyle sportif niteliğinin varlığına dikkat çekilmiş, eğitim sürecinde bireye fiziksel-fizyolojik yönden olumlu katkılarının olduğu görüşüne varılmıştır.