Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuba TANSÜYER
Danışman: DİLAVER TENGİLİMOĞLU
Özet:Sağlık hizmetlerinin karmaşık bir yapıda olması, sağlık ihtiyaçlarının değişmesi ve gelişmesi, günümüz toplumlarında sağlık hizmeti sunumunun en önemli göstergelerden biri haline getirmiştir. Sağlık hizmetleri sunumunda kalitenin sağlanmasında en önemli unsurlardan biri olan hasta güvenliği ve buna bağlı olarak gelişen tıbbi hatalar tüm ülkelerin sağlık ve sosyal gündemlerinde önemli bir yer işgal etmektedir. Sağlık personeli üzerinde, hasta güvenliği ve tıbbi hatalar ile ilgili sağlanacak farkındalık ile sağlık hizmeti veren kurumların başarısında ve bireylere zarar verebilecek hataların önlenmesinde önemli değişiklikler olacağı öngörülmektedir. Bu araştırmanın amacı; sağlık hizmetlerinde uygulanan kalite yönetim sistemlerinden biri olan hasta güvenliği ve buna bağlı gelişen tıbbi hatalar ile ilgili sağlık personelinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, Malatya İlinde bulunan bir üniversite hastanesinde çalışan sağlık personeli üzerinde yapılmıştır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada sağlık personelinin yarısının hasta güvenliği ve tıbbi hatalar ile ilgili eğitim aldığı, hekimlerin daha yüksek oranda cerrahi hataya tanık olduğu, çalışma süresi 11 yıl ve üzerinde olanların tıbbi hatalara daha fazla tanık olduğu, dâhili tıp bilimlerinde çalışanların daha fazla hataya tanık olduğu, tıbbi hataların nedenlerine önem derecesine göre bakıldığında hemşirelerin daha yüksek oranda önemli olduğunu düşündüğü, yüksek lisans ve doktora mezunu olanların daha düşük katılım gösterdiği, hasta güvenliği konusunda eğitim alanların daha önemli bulduğu yönünde görüş belirtmişlerdir. Sağlık personeli, personel sayısının yetersiz olduğu, yaptıkları hatalardan dolayı suçlanma korkularının olduğu, personel yetersizliğine rağmen hasta güvenliğinin öncelikli olarak değerlendirildiği, yönetimin hasta güvenliği ile ilgili faaliyetleriyle ilgili olarak kararsız olduğu,genellikle işinden memnun olduğu, hata ortaya çıktığında genellikle bireye odaklanıldığı yönünde görüş belirtmişlerdir.