Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Damla ÖZÇELİK ÇELEBİ
Danışman: Melek Çakmak
Özet:
Bu araştırmanın temel amacı, 2007 yılı Tarih Dersi Öğretim Programı ile 2017 yılı Tarih dersi öğretim programını genel amaçları, kazanım ve ders saatleri, içerik, öğrenme- öğretme süreçleri ve ölçme-değerlendirme boyutları açısından karşılaştırmaktır. Doküman analizi deseninde yapılandırılan bu çalışmada verilerin kaynağını MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayınlanan 2007 ve 2017 yıllarına ait Tarih Dersi Öğretim Programları oluşturmuştur. Veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiş, doküman inceleme yönteminin ilkeleri temel alınarak gerekli aşamalar izlenmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak yapılan analizler sonucunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: 2007 programında yapılandırmacı yaklaşım felsefesi temel aldığı, 2017 programında ise tematik ve kronolojik yaklaşımı temel aldığı, 2007 öğretim programının kapsamlı ve ayrıntılı olduğu, 2017 öğretim programında kazanım ve ders saati süresinin azaldığı, ünite sayıları ve ünite adlarında değişiklikler olduğu; 2007 programında konuların ağırlıklı olarak Türk milli tarihine yönelik olurken, 2017 programında Osmanlı tarihinin ağırlık kazandığı; 2007 yılı programından farklı olarak 2017 yılında yeterliliklerin yer aldığı; 2007 programında sayıca fazla olan becerilerin, 2017 programında sayısının azaldığı; 2007 programından farklı olarak 2017 programında değerlerin ayrıntılı olarak yer aldığı; 2007 programında ayrıntılı olarak yer bulan öğrenme-öğretme süreçleri konusunda 2017 yılında bu konuda herhangi bir örnek yer almadığı; 2007 yılı programında performans değerlendirme yaklaşımı hakim olurken 2017 programında ise sürece dayalı değerlendirmenin öne çıktığı temel sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Tarih dersi, öğretim programı, doküman analizi.