Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Öğrenci: YUSUF ZİYA OLPAK
Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK
Özet:Tek faktörlü gruplar arası deneysel desenin kullanıldığı araştırmanın genel amacı, çevrimiçi öğrenme ortamlarında kullanılan farklı etkileşim araçlarının öğrencilerin başarılarına ve sosyal bulunuşluk algılarına etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, 2008-2009 eğitim-öğretim yılı Bahar döneminde Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü ikinci sınıfta okutulan Bilgisayar II dersine kayıt yaptıran ve uygulama sürecindeki etkinliklere düzenli olarak katılan, birinci şubedeki 27 öğrenci ile ikinci şubedeki 30 öğrencinin katılımlarıyla gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler yapılan öntest sonucunda puan alamadıklarından rastgele atama işlemi sonucunda birinci şube deney grubu ikinci şube ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel işlem sürecinde kullanılmak üzere, aralarındaki tek farkın kullanılan farklı etkileşim araçları olduğu 2 çevrimiçi öğrenme ortamı tasarlanmıştır. Ortamlardan birinde etkileşimi sağlamak için 'Grup İçi Blog', 'Gruplar Arası Blog' ve 'Sohbet' araçları kullanılırken diğerinde ise 'Mesajlaşma', 'Forum' ve 'Sohbet' araçları kullanılmıştır. Öğrencilerin başarılarının belirlenmesinde öğrenme materyaline entegre edilen değerlendirme modülündeki verilerden ve öğrencilerin öğrenme ortamlarındaki çalışmalarından yararlanılmıştır. Ayrıca deneysel işlemin sonunda öntestin aynısı olan sontest de öğrencilerin başarılarının belirlenmesinde kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyal iii bulunuşluk algılarının belirlenmesinde ise geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış olan bir sosyal bulunuşluk algısı ölçeği kullanılmıştır. İlişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans analizi (one way ANOVA) kullanılarak elde edilen bulgulara göre öğrencilerin başarıları kullandıkları öğrenme ortamına göre anlamlı bir fark göstermemiştir [F)551(±=.913, p>.01]. Öğrencilerin sosyal bulunuşluk algıları kullandıkları öğrenme ortamına göre anlamlı bir fark göstermemiştir [F)551(±=1.611, p>.01]. Öğrencilerin öğrenme ortamlarında geçirdikleri süreler de kullandıkları öğrenme ortamına göre anlamlı bir fark göstermemiştir [F)551(±=3.394, p>.01].