Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ebeveynler İçin Değerler Eğitimi Yaklaşımlarını Değerlendirme Ölçeği’Nin Geliştirilmesi Ve Ebeveynlerin Değerler Eğitimi Yaklaşımlarının Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehriban YILDIZ

Danışman: İLKAY ULUTAŞ

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi dönemde çocuğu olan Ebeveynler İçin Değerler Eğitimi Yaklaşımlarını Değerlendirme Ölçeği’nin geliştirilmesi ve ebeveynlerin değerler eğitimi yaklaşımlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara İli Çankaya, Yenimahalle ve Keçiören merkez ilçelerindeki Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi anaokullarına devam eden 48-72 aylık çocukların ebeveynleri oluşturmuştur. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmada ebeveynlere ilişkin genel bilgileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile “Ebeveynler İçin Değerler Eğitimi Yaklaşımlarını Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada veriler iki aşamada analiz edilmiştir. İlk aşamada “Ebeveynler İçin Değerler Eğitimi Yaklaşımlarını Değerlendirme Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Sonuçlar ölçeğin iki faktörlü bir yapıya sahip olduğunu ve iç turtarlılığının yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmanın ikinci aşamasında bazı değişkenlere göre ebeveynlerin değerler eğitimi yaklaşımları incelenmiştir. Bulgular, değerler eğitimi yaklaşımları açısından ebeveynlerin yüksek düzeyde olduğunu, değerler eğitimi yaklaşımlarının, anne veya baba olma durumuna, yaşına ve öğrenim durumuna göre anlamlı fark göstermediğini; çocuk sayısına, mesleklerine ve aile gelir durumuna göre ise anlamlı fark gösterdiğini ortaya koymuştur. Ebeveynlerin değerler eğitiminde sırasıyla sevgi, dürüstlük, saygı ve sorumluluk değerlerine daha fazla öncelik verdikleri belirlenmiştir.