Alternatif yakıtların ve ikincil hava enjeksiyonun katalitik konvertör verimine etkisinin deneysel olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ERDİ DEMİRCİ

Danışman: TOLGA TOPGÜL

Özet:

Araştırmacılar araçların oluşturduğu egzoz emisyonlarından kaynaklanan çevre kirliğini azaltmaya ve alternatif enerji kaynaklarının kullanımına yönelik çalışmalar yapmaktadırlar. Buji ile ateşlemeli motorlarda yapılan çalışmalarda, kullanılan alternatif yakıtlardan en yaygın olanları LPG, doğalgaz, hidrojen ve çeşitli alkollerdir. Ülkemizde ise; kullanımı bakımından en yaygın olanı LPG'dir. LPG yakıtının benzine göre daha ucuz ve emisyon değerlerinin daha düşük olmasıyla birlikte kolay depolanabilmesi diğerlerine göre daha avantajlı olmasını sağlamıştır. Bu çalışmada buji ile ateşlemeli bir motorda kurşunsuz benzinin yanı sıra alternatif yakıtlar olarak LPG ve etanol (E5) kullanılmıştır. Etanolün yenilenebilir biokütle kaynağı olması ve düşük oranlardaki benzinle olan karışımlarının kullanımında motorda herhangi bir modifikasyona ihtiyaç duyulmaması nedeniyle tercih edilmiştir. Tam yük ve kısmi yüklerde yapılan deneylerde, motor performansı ve egzoz emisyonlarının değişimi incelenmiştir. Elde edilen sonuçlarda yakıtların ısıl değerlerinin ve fakirleştirici özelliklerinin performans ve egzoz emisyonları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca tam yüklerde katalitik konvertör veriminin ikincil hava enjeksiyon sisteminin kullanımıyla 1,44,9 kat arttığı görülmüştür.