Tıp fakültesi öğrencileri için harmanlanmış öğrenme ortamı ile hazırlanan anatomi dersinin öğrencilerin güdülenmeleri ve akademik başarıları üzerindeki etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ARZU DEVECİ TOPAL

Danışman: MEHMET AKİF OCAK

Özet:

Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi anatomi laboratuvarı dersini alan öğrencilerin kadavra eğitiminden daha fazla yararlanabilmeleri için bağımsız çalışma saatlerinde kullanabilecekleri kadavra diseksiyonu çekimleri, konu ile ilgili 3 boyutlu görüntülerin yer aldığı, öğretim elemanına sorular sorabildikleri bir harmanlanmış öğrenme ortamı tasarlanmıştır. Bu çalışma, öğrencilerin ortama yönelik güdülenme düzeylerini, algılarını ortaya koymak, memnuniyet düzeylerini belirlemek ve akademik başarılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın evrenini, Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencileri, örneklemi ise 2012-2013 eğitim öğretim yılında eğitim gören anatomi laboratuvarı çalışması için dört gruba bölünmüş olan 213 kişilik Dönem II öğrencileri arasından rasgele seçilen bir grup oluşturmaktadır. Bu gruptaki öğrenciler daha önceki kurullarda anatomi dersinden aldıkları puanlara göre düşük, orta ve yüksek puanlı olarak sıralanmış ve eşit sayıda öğrenci yansız atama yöntemi ile 24'er kişilik deney ve kontrol gruplarına atanmıştır. Çalışmada kontrol ve deney grubunun kullanıldığı, ön test ve son test ölçümlerinin yapıldığı yarı deneysel bir desen kullanılmıştır. Çalışmada hem nicel hem nitel veri toplama teknikleri bir arada kullanılmıştır. Nitel veri toplama araçları olarak güdülenme ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak akademik başarı testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek için kullanılan laboratuvar sonuçları arasında harmanlanmış öğrenme grubu lehine anlamlı bir sonuç bulunurken, teorik sınav sonuçlarına göre istatiksel açıdan anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğretim materyalleri güdülenme ölçeği sonuçları değerlendirildiğinde harmanlanmış öğrenme grubu lehine anlamlı bir farka rastlanmıştır. Harmanlanmış öğrenme grubunda yer alan öğrencilerin güdülenme ölçeği ön test ve son test sonuçları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark elde edilirken geleneksel ortamda yer alan öğrencilerin güdülenme düzeyinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrenci görüşlerine göre hazırlanan ortamdaki görsellerin güzel ve içeriğin faydalı olduğu, öğrenmeyi kalıcılaştırdığı ve kolaylaştırdığı öğrencilere farklı bir bakış açısı sunduğu, histoloji v.b. bazı dersleri HÖO ile almak istedikleri, materyallere istedikleri zaman erişmenin öğrenciler açısından önemli olduğu ve öğrencilerin güdülenmelerini arttırdığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, anatomi dersi için hazırlanan harmanlanmış öğrenme ortamı tıp öğrencilerine alternatif bir materyal desteği sağlamıştır. Öğrencilere materyalleri istedikleri zaman ve yerden ulaşıp tekrar tekrar kullanabilme, öğretim elemanı ile ders dışında iletişim kurabilme, kullanılan animasyonlarla insan vücudunu 3B olarak inceleyebilme imkanı vermiştir. Kullanılan video ve animasyonlarla öğrenci-materyal etkileşimi ve öğrenci-öğretim ortamı etkileşimi, vaka tartışmalarıyla öğrenci-öğrenci etkileşimi ve öğrenci-öğretim elemanı etkileşimi sağlanmıştır. HÖO öğrenciler tarafından olumlu olarak algılanmış, öğrencilerin güdülenmelerine yardımcı olmuş ve laboratuvar sınavındaki akademik başarılarını arttırmıştır.