Kadın yöneticilerin kariyer engelleri: Cam tavan sendromuna ilişkin okul yönetici görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: ZEHRA ASLAN

Danışman: MURAT GÜRKAN GÜLCAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, kadın yöneticilerin yönetim kademelerine gelme sürecinde, ailevi, kurumsal, cinsiyet temelli ve toplumsal ön yargı kaynaklı, kariyer ve cam tavan engeller ile bu engellerle başa çıkma stratejilerini eğitim kurumu yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda saptamaktır. Araştırma, nitel bir araştırmadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak, demografik bilgilerin ve 12 maddelik yönetici görüşme sorularının yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Ortaya çıkan veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek kavramsal çerçeve, görüşme soruları ve bulgulara dayalı oluşturulan 12 kategori ve bu kategorilere yönelik alt kategoriler çerçevesinde açıklanıp yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde, müdür kadrosunda daha çok erkeklerin; müdür yardımcısı kadrosunda ise daha çok kadın yöneticilerin çalıştığı; erkek katılımcıların tamamının evli; kadın katılımcıların yarıdan fazlasının bekâr olduğu; doktora mezunu eğitim yöneticisinin hiç olmadığı; yüksek lisans düzeyinde ise, kadın yöneticilerin oranının daha fazla olduğu belirlenmiştir. Evlilik ve çocuk, kariyer süreci için engel; bekârlık ise kadın katılımcılara göre kariyer yapmada avantaj olarak görülmektedir. Kariyer gelişim sürecinde en büyük desteğin aileden alındığı görülmekle birlikte, kadınların, hemcins desteği almadıkları saptanmıştır. Erkeklerin informal ilişkileri kadınlara oranla daha fazla kullandıkları; kadın yöneticilerin toplumsal yaşamda cinsiyetçi tutum, davranış ve ön yargılara maruz kaldığı; kadın yöneticilerin iş disiplinlerinin daha fazla olduğu; mesai şartları karşısında ise daha çok evli kadın yöneticilerin zorlandığı saptanmıştır.