Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin bütüncül(holistik)yapısını algılamaları üzerine bir araştırma: Elektrik enerjisi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: ÖZLEM ALTINKAYNAK YAYLACI

Danışman: HAVVA YAMAK

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; fen bilgisi öğretmen adaylarının sinir sistemindeki uyarı iletimi, elektrik devreleri ve elektrokimya ile ilgili kavramları ilişkilendirerek bilimin bütüncül yapısını keşfetmeleri üzerine bir inceleme yapmaktır. Nitel araştırma metodolojisinin desenlerinden biri olan durum çalışması (örnek olay) yöntemiyle gerçekleştirilen araştırmanın, çalışma grubunu 2007- 2008 öğretim yılında Gazi Üniversitesi'nde Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü'nde son sınıfta okuyan 6 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken 62 öğretmen adayına, sinir sistemindeki uyarı iletimi, elektrik devreleri ve elektrokimya konularıyla ilgili alan bilgisi sınavı uygulanmıştır. Bu sınavın sonuçlarına göre, maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla, farklı bilgi düzeylerindeki öğretmen adaylarının araştırmaya katılması sağlanarak, problemin farklı boyutlarının ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Araştırma verileri, araştırmanın başında oluşturulan alt problemler de dikkate alınarak görüşme analizi yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerin yazılı metinlerinin kodlanması Hyperresearch 2.6.1 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda sinir sistemindeki uyarı iletimi, elektrik devreleri ve elektrokimya konularının ortak noktasının elektrik kavramı olmasına rağmen, öğretmen adaylarının bu konular arası bütüncül (holistik) yapı oluşturamadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca Öğretmen adaylarının sinir sistemindeki uyarı iletimi, elektrik devreleri ve elektrokimya ile ilgili bilgi durumlarına ilişkin veriler incelendiğinde bu konuların tamamında öğretmen adaylarının bilgi eksikliklerinin ve kavram yanılgılarının olduğu saptanmıştır.