CİMNASTİK KAVRAMINA YÖNELİK SPORCU, ANTRENÖR VE VELİLERİN METAFORİK ALGILARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Erul

Danışman: Mehmet Günay

Özet:

Cimnastik kavramını sporcu, antrenör ve velilerin metafor görüşleri alınarak yapılan bu çalışmada amaç, seçilmiş paydaşların algılarını ortaya çıkartmaktır. Nitel olarak desenlenmiş olan çalışma olgu bilim modeli ve amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ankara’da bulunan federasyona bağlı on spor kulübünde yer alan 98 sporcu, 30 antrenör ve 54 veli oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla katılımcılara cimnastik kavramına ilişkin sahip oldukları algılarını belirlemek için 3 farklı “metafor formu” hazırlanmıştır. Metafor formunda katılımcılardan “Cimnastik……gibidir; Çünkü..…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırma verilerinin analizinin güvenirliği için katılımcılar arası güvenirlik kat sayısı hesaplanmış ve bu değer %89 olarak bulunmuştur. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda, toplam 106 metafor üretildiği görülmüştür. Üretilen bu metaforlar 3 katılımcı (sporcu, antrenör, veli) görüşleri ayrı olarak gruplandırılmıştır. Birinci grup olan sporcuların cimnastik kavramına yönelik algılarından oluşturulan toplam 7 kategori elde edilmiştir. Katılımcılar cimnastik kavramına ilişkin en çok “eğlenceli olma” ve “sevilen olma” kategorilerinde metaforlar geliştirdiği belirlenirken, bu kategorileri “spor olma”, “yararlı olma”, “mutluluk olma”, “zor olma” ve “rahatlatıcı olma” kategorileri izlemiştir. Katılımcıların en fazla ürettiği metaforlar eğlence, spor, hayat, oyun ve su şeklinde sıralanmıştır. İkinci grup olan antrenörlerin cimnastik kavramına yönelik algılarından oluşturulan toplam 6 kategori elde edilmiştir. Katılımcılar cimnastik kavramına ilişkin en çok “yararlı olma” ve “zor olma” kategorilerinde metaforlar geliştirdiği belirlenirken, bu kategorileri “benimsenen olma”,

vi

“süreklilik isteyen olma”, “estetik olma” ve “ana/baş olma” kategorileri izlemiştir. Üçüncü grup olan velilerin cimnastik kavramına yönelik algılarından oluşturulan toplam 9 kategori elde edilmiştir. Katılımcılar cimnastik kavramına ilişkin en çok “yararlı olma” ve “ana/baş olma” kategorilerinde metaforlar geliştirdiği belirlenirken, bu kategorileri “gerekli olma”, “zor olma”, “mutluluk olma”, “farkındalık yaratan olma”, “estetik olma”, “bağımlı olma” ve “eğlenceli olma” kategorileri izlemiştir. Katılımcıların görüşleri karşılaştırıldığında oluşan kategorilerde sıralama farkları olduğu gözlenmiştir. Mesela “yararlı olma” kategorisi antrenör ve velilerde başta yer alırken, sporcularda sonlarda yer almaktadır. Sıralama farkları olması normal kabul edilmektedir. Bu araştırmanın sonucunda cimnastik kavramı için katılımcıların tamamı olumlu görüşler belirtmiştir.

Anahtar kelimeler : Cimnastik, Metafor, Antrenör, Veli, Sporcu