Orta öğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: POYRAZ FATİH İÇÖZ

Danışman: SEYFİ SAVAŞ

Özet:

Bu araştırmada, farklı yaşlarda, okullarda, alanlarda öğrenim gören orta öğretim kurumu öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek, yaş, cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, ebeveyn meslekleri, fiziksel aktivite ile ilgili daha önceden bilgisi olup olmaması ile fiziksel aktivite düzeyi arasındaki ilişkiyi değerlendirmek ve fiziksel aktivitenin yararları dikkate alındığında daha sağlıklı bireyler ve toplum için bireylerin fiziksel aktiviteye teşvik edilmeleri amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini Ankara ili Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde bulunan farklı semtlerdeki orta öğretim kurumlarında öğrenim gören tüm öğrenciler oluştururken, örneklem grubu ise farklı semtlerden seçilmiş orta öğretim kurumlarından 6 okul ve kız (n=217), erkek (n=274) toplam 491 öğrenciden oluşmaktadır. Deneklerin boy uzunluğu ve vücut ağırlığı alındıktan sonra fiziksel aktivite düzeyleri Karaca tarafından geliştirilen Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (FADA) ile belirlendi. Aktivitelerin şiddeti (met/hafta), süresi (saat/hafta) olarak belirlendi. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri bulunmuştur. Belirlenen değişkenlere göre, bazı kategorik değişkenler arasında fark olup olmadığı ve fark varsa hangi gruplar arasında olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Her karşılaştırma için; öncelikle ortalama ve standart sapma gibi tanımlayıcı istatistikler elde edildi. Daha sonra her bir değişken için grupların karşılaştırılması Anova testi ile yapıldı. Eğer elde edilen p değeri 5 ise karşılaştırılan gruplar arası fark vardır denir. Farklılığı yaratan grupları belirlemek için LSD (En Küçük Fark) testi ile ikişerli karşılaştırıldı. Burada da p değeri ise, karşılaştırılan iki grup farklıdır sonucuna varıldı. Araştırma sonucunda öğrencilerin yaş gruplarına, ebeveyn eğitim durumlarına, ailenin gelir durumuna, alanlara (bölüm), sınıflara göre fiziksel aktivite düzeylerinde korelasyon saptanmıştır.