Dede Korkut hikâyelerinde değerler eğitimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: SERHAT SUSAR

Danışman: ALİ YAKICI

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı Dede Korkut Hikâyelerini değerler eğitimi açısından incelemektir. Çalışmanın birinci bölümünde problem durumuna bağlı olarak alt problemler, tezin amacı ve önemi, öğretim programlarındaki değerler belirtilmiş; araştırmanın sınırları çizilerek varsayımlar ve tanımlar yapılmıştır. İkinci bölümde konuyla ilgili araştırmalara kısaca yer verilmiştir. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretim programlarından hareketle belirlenen değerler eserin giriş bölümü ve on iki hikâye taranarak fişlenmiştir. Değerlerle ilgili bulguların hikâyelerde nasıl verildiği ve değerlerin nasıl işlendiği tespit edilmiştir. Dede Korkut Hikâyelerinde hangi değerlere daha fazla yer verildiği analiz edilmiş, bu değerlerin hedef kitleye faydaları belirtilerek sonuçların günümüz Türk Dili ve Edebiyatı eğitiminde nasıl uygulanacağı tartışılmıştır. Çalışmanın sonucunda Dede Korkut Hikâyelerinde öğretim programlarında yer alan 24 değere rastlanmıştır. Bunlardan insan sevgisinin en çok işlenen değer olduğu görülmüştür. Bu değeri saygı ve aile birliğine önem verme değerleri izlemiştir. Hikâyelerde alçakgönüllülüğün ise en az işlenen değer olduğu belirlenmiştir.