Ulusal eskrim turnuvalarına katılan sporcuların zekâ tipleri ile sportif performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEMAL ARDA KURT

Danışman: Seyfi Savaş

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ulusal eskrim turnuvalarına katılan 14-20 yaş sporcuların zekâ tiplerini alt boyutları ile tespit etmek ve bu sporculara ait zekâ tipleri ile sportif performansları arasında bir ilişki olup olmadığının yanı sıra gruplar arasındaki farklılıkları ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan “tarama modeli” yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu, 2019-2020 sezonu Türkiye Eskrim Federasyonu (TEF) faaliyet programında yer alan turnuvalara katılan 14-20 yaş aralığında rastgele seçilmiş 471 sporcu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Selçuk, Kayılı & Okut (2003)’un kaleme aldığı Çoklu Zekâ Uygulamaları kitabında yer alan “Çoklu Zekâ Gözlem Formu” kullanılmıştır. Sporcular hakkındaki demografik bilgilerin değerlendirilmesinde frekans (f), yüzde (%), ortalama (x) ve standart sapma (ss) değerleri hesaplanmıştır. Normallik değerleri için histogram grafiği, “Shapiro Wilk Testi” ve basıklık çarpıklık değerleri incelenmiştir. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri -1, +1 arasında yer aldığı için değişken dağılımlarının normal olduğu kabul edilmiştir. Sporcuların klasman sıralamaları, yaş ve spor yaşı değişkenleri ile zekâ puanları arasındaki ilişkiyi yordamak için Pearson Kolerasyon Katsayısı kullanılmıştır. Değişkenlere göre oluşturulan vii gruplar arasındaki farklılıkları ortaya koymak için ise “T-testi” ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış ve anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak alınmıştır. Verilerin analizinde ve değerlendirmesinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre eskrimcilerin klasman sıralamaları ile görsel, müziksel, bedensel ve doğacı zekâ alanları arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni ile sözel ve müziksel zekâ alanları arasında; klasman değişkenine göre ise görsel, müziksel, bedensel, içsel ve doğacı zekâ alanları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Branş ve yaş değişkeni ile zekâ puanları arasında anlamlı farklılıklar bulunamamıştır