Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HİLAL AŞILIOĞLU
Danışman: Alev Doğan
Özet:
Bu araĢtırma fen bilgisi, fizik, kimya, biyoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının
teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güvenleri ile bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik
düzeylerinin bazı değiĢkenlere göre incelenmesi amacıyla gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmada
tarama modeli kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın evreni 2014-2015 eğitim ve öğretim yılı
Ankara ilinde bulunan fen bilgisi, fizik, kimya ve biyoloji branĢlarında ki öğretmen ve
öğretmen adaylarından oluĢmaktadır. AraĢtırmanın örneklemi ise Ankara da bulunan ve
rastgele seçilen toplam 160 öğretmen ve öğretmen adayından oluĢmaktadır. Verilerin
toplanmasında Betül Timur tarafından Ġngilizce‟den Türkçe‟ye çevrilmiĢ, geçerlik ve
güvenirlik çalıĢmaları yapılmıĢ olan “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeği”
ve “Fen Öğretiminde Bilgisayar Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Ġnancı Ölçeği”
kullanılmıĢtır. Verilerin analizi SPSS 13.0 programıyla yapılmıĢtır. AraĢtırma sonucunda
öğretmenlerin öğretmen adaylarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven
düzeyleri ile bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inanç düzeyleri; branĢ değiĢkenine
göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermezken, öğrenim durumu değiĢkenine göre
anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Elde edilen bulgulardan öğretmenlerin öğretmen
adaylarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güvenleri ve bilgisayar kullanımına
yönelik öz yeterlik inançlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ancak
bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inanç düzeyleri branĢlara göre incelendiğinde
fen bilgisi, fizik, kimya öğretmenlerinin; fen bilgisi, fizik, kimya öğretmen adaylarına göre
bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inanç düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık
varken; biyoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik öz
yeterlik inanç düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiĢtir.
Anahtar Kelimeler: Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Öğretmen, Öğretmen Adayı,
Teknoloji Destekli Öğretim, Öz güven, Öz yeterlilik