Öğretmen ve öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güvenlerinin ve bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterliklerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİLAL AŞILIOĞLU

Danışman: Alev Doğan

Özet:

Bu araĢtırma fen bilgisi, fizik, kimya, biyoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının

teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güvenleri ile bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik

düzeylerinin bazı değiĢkenlere göre incelenmesi amacıyla gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmada

tarama modeli kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın evreni 2014-2015 eğitim ve öğretim yılı

Ankara ilinde bulunan fen bilgisi, fizik, kimya ve biyoloji branĢlarında ki öğretmen ve

öğretmen adaylarından oluĢmaktadır. AraĢtırmanın örneklemi ise Ankara da bulunan ve

rastgele seçilen toplam 160 öğretmen ve öğretmen adayından oluĢmaktadır. Verilerin

toplanmasında Betül Timur tarafından Ġngilizce‟den Türkçe‟ye çevrilmiĢ, geçerlik ve

güvenirlik çalıĢmaları yapılmıĢ olan “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeği”

ve “Fen Öğretiminde Bilgisayar Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Ġnancı Ölçeği”

kullanılmıĢtır. Verilerin analizi SPSS 13.0 programıyla yapılmıĢtır. AraĢtırma sonucunda

öğretmenlerin öğretmen adaylarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven

düzeyleri ile bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inanç düzeyleri; branĢ değiĢkenine

göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermezken, öğrenim durumu değiĢkenine göre

anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Elde edilen bulgulardan öğretmenlerin öğretmen

adaylarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güvenleri ve bilgisayar kullanımına

yönelik öz yeterlik inançlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ancak

bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inanç düzeyleri branĢlara göre incelendiğinde

fen bilgisi, fizik, kimya öğretmenlerinin; fen bilgisi, fizik, kimya öğretmen adaylarına göre

bilgisayar kullanımına yönelik öz yeterlik inanç düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık

varken; biyoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik öz

yeterlik inanç düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiĢtir.

Anahtar Kelimeler: Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Öğretmen, Öğretmen Adayı,

Teknoloji Destekli Öğretim, Öz güven, Öz yeterlilik