Müzede Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Bir Yöntem Olarak Kullanımına İlişkin Uzman Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Drama Ve Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE ULU

Danışman: Ferah Burgul Adıgüzel

Özet:

Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretiminde müzede yaratıcı drama yönetiminin kullanımına ilişkin uzman görüşleri doğrultusunda; sosyal bilgiler öğretimi, müzede eğitim ve yaratıcı drama arasındaki ilişki açıklanmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda çalışmada sosyal bilgiler öğretimi sürecinde önerilen yöntem ve tekniklere, müzede sosyal bilgiler öğretiminin yaratıcı drama ile ilişkisine, uygulamada yaşanan sorunlara ve çözüm önerilerine ilişkin sorulara yanıt aranmıştır. Uzmanların ilgili alan yazın hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Öğretmenlerin müzede ve müzede sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı dramayı kullanmalarına yönelik donanımlarına ve bunu geliştirmeye yönelik önerilerin neler olabileceği hakkındaki sorulara yanıt aranmıştır. Çalışma nitel bir araştırmadır. Çalışma sürecinde, 12 alan uzmanı ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda ulaşılan verilere, betimsel analiz yapılmıştır. Çalışma sonucuna göre uzmanlar; sosyal bilgiler öğretimi, müzede eğitim ve yaratıcı drama yöntemi arasında, hedefler ve yaşantı deneyimi sunma gibi açılardan ilişki olduğunu belirtmişlerdir. Sosyal bilgiler konularının müzede ve yaratıcı drama yöntemi ile işlenmek için uygun olduğu belirtilmiştir. Sosyal bilgiler öğretiminde müzede yaratıcı drama yönteminin kullanımına ilişkin yazılı kaynakların yetersiz olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca çalışmada sosyal bilgiler öğretiminde müzede yaratıcı drama yönteminin kullanımda yaşanan sorunlar belirlenmiştir. Yaşanan temel sorunlar; öğretmenlerin müze ve yaratıcı drama konusundaki yetersizlikleri, müze personellerinin uygulama çalışmalarına olumlu bakmamaları ve müze ile okul arasındaki ulaşım güçlüğüdür. Uzman görüşleri doğrultusunda bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirilmiştir. Çalışma sonucunda müzede yaratıcı drama yönteminin kullanımına yönelik uygulama bilgilerine yer verilen etkinlik kitapçıklarının hazırlanması önerilmiştir. Öğretmenlere ve öğretmen adaylarına hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerin verilmesi, müze personeline müzede uygulamaya yönelik eğitim verilmesi önerilmiştir. Eğitim fakültelerinde müzede eğitim ve yaratıcı drama derslerinin sayısının arttırılması ve zorunlu olması önerilmiştir. Ayrıca müze ve okul arasında ulaşımı sağlayan servislerin temin edilmesi tavsiye edilmiştir. Her ile, ilçeye ve okula, okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili temsilci ve uygulayıcılar atanması geliştirilen çözüm önerileri arasındadır.

Anahtar Kelimeler : Yaratıcı drama, sosyal bilgiler, müzede öğrenme, müzede yaratıcı drama