4+4+4 Sistemine Göre Ortaokullarda Müzik Dersinde Kullanılan Öğretmen El Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Eğitim Müziği Besteleme Teknikleri Bakımından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Naz Bayşu

Danışman: SELÇUK BİLGİN

Özet:

Okullarımızda söylenen şarkılar oldukça geniş kapsamlı olup değişik özellikteki şarkılardan oluşmaktadır. Örneğin: Halk türkülerimiz, halk türküleri niteliğinde yazılmış şarkılar, batıdan aktarma ya da öykünme çocuk gençlik ve halk şarkıları ile bunların yanında büyük sanat yapıtlarından düzenlenmiş şarkılar okul şarkısı olarak söylenmektedir. Bu derece önemli etkili bir araç olan şarkının bu görevleri yerine getirmesi, en başta bestecinin şarkı bestelemede eğitim müziği ilkelerine uyması ile mümkündür. Eğitim müziği besteleme tekniklerinin kapsamı içinde yer alan şarkı besteleme tekniğinin en önemli ögesi zprozodizzdir. Besteciler eğitim müziği için şarkılar bestelerken teknik olan; söz-konu, ezgi yapısı, tartımsal ögeler, çocukların ve gençlerin ses alanı, estetik değerler vb. özellikleri daima göz önünde tutmalıdır. Bu araştırma 2017-2018 yılı orta öğretim müzik programına uygun olarak hazırlanan ve 6. sınıflardaki müzik dersine yönelik öğretmen el kitaplarındaki okul şarkılarını Eğitim Müziği Besteciliği bakımından inceleme amacı taşımaktadır. Araştırmada 2017-2018 yılında 6. sınıflardaki müzik dersine yönelik öğretmen el kitaplarındaki okul şarkıları Eğitim Müziği Bestelemenin temel kuralları olan prozodi, eğitsellik ve biçim yönünden analiz edilmiş ve bu ilkelere ne ölçüde uyulduğu araştırılmıştır. Araştırma durum saptamasına yönelik betimsel bir araştırmadır. Araştırmada elde edilen bulgular tablolaştırılarak hazırlanmış ve yorumlarda bulunulmuştur. Araştırmada öğretmen el kitaplarındaki etkili şarkıların Eğitim Müziği Besteleme Tekniklerine uygun örneklerden oluşturulması önerilerinde bulunmuştur.