Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: MEHMET KÜRŞAT KOCA
Danışman: SERVET KARABAĞ
Özet:Bu araştırma, öğrencilerin başarısı, derse olan tutumları ve öğrenci görüşlerinden elde edilen bilgilerden faydalanarak, arazi çalışmaları ve onun alternatifi olarak fotoğraflar ve sanal alan gezilerinin Sosyal Bilgiler dersine uygulanabilirliğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada bu amaca ulaşmak için ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grupları, arazi çalışmaları ve alternatif olarak fotoğraf etkinlikleri ile sanal alan gezisi etkinliklerinin uygulandığı üç deney grubu ve bir kontrol grubundan oluşmaktadır. Afyonkarahisar il merkezinde ve benzer sosyoekonomik çevrede yer alan üç okuldaki 6. Sınıf öğrencilerinden, eşleştirme yöntemiyle atanan 15'er kişilik bu dört gruba üç adet ölçme aracı uygulanmıştır. Bu araçlar Başarı Testi', Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği' ve Görüşme Formu'ndan oluşmaktadır. Veri toplama araçlarının deneysel işlem öncesi ve sonrası gruplara uygulanması sonucunda elde edilen veriler istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Bu analizlerde bağımsız örneklemler için t testi, tekrarlı ölçümler için çift yönlü varyans iv analizi, deney gruplarına uygulanan işlemlerin etkinliğini belirlemek için ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel bulguların desteklenmesi ve deney gruplarına uygulanan işlemler hakkında daha ayrıntılı bulgulara ulaşmak için öğrenci görüşleri nitel yönteme uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda arazi çalışmalarının Sosyal Bilgiler dersine uygulanabilir olduğu ve sanal alan gezileri ile fotoğrafların kısmen de olsa arazi çalışmalarına alternatif olabildiği belirlenmiştir. Ayrıca araştırma bulguları ve önceki araştırmaların sonuçlarından yararlanılarak söz konusu öğretim etkinliklerinin nasıl daha etkin olacağı konusunda önerilerde bulunulmuştur.