Spor Bilimleri Fakültelerindeki Akademisyenlerin Etkili İletişim Becerilerinin Örgüt Kültürü Tipine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, SPOR YÖNETİCİLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE DURMUŞ

Danışman: Pınar Karacan Doğan

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin iletişim

becerileri değerlendirme düzeylerinin örgüt kültür tiplerine etki düzeyini ortaya çıkartmak

ve aralarındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre

tasarlanmıştır. Çalışmaya Türkiye’nin 7 farklı bölgesinden 13 üniversitenin spor bilimleri

fakültesinde görev alan 50 kadın ve 180 erkek olmak üzere 230 akademisyen katılmıştır.

Akademisyenlerin iletişim becerilerinin ölçülmesi için “İletişim Becerileri Değerlendirme

Ölçeği” ile örgüt kültürü tiplerini ve kültür düzeylerini ortaya çıkarmak için “Örgüt

Kültürü Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS-25 paket programı kullanılmış,

anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmıştır. Aynı zamanda basit doğrusal regresyon analizi,

Pearson korelasyon analizi, bağımsız örneklemler (Independent-Samples) t-testi analizi,

One-Way ANOVA (Tek Yönlü Varyans Analizi) kullanılmıştır. Akademisyenlerin iletişim

becerileri değerlendirme düzeyleri ile örgüt kültürü tiplerine ait puanlar arasında ve örgüt

kültürünün geneline ilişkin elde edilen puanlar arasındaki ilişkiler ve akademisyenlerin

iletişim becerileri değerlendirme düzeylerinin örgüt kültürü üzerinde pozitif yönde

etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Akademisyenlerin iletişim becerileri değerlendirme

düzeylerine göre yaş, çocuk olma durumu, unvan, kurumda çalışma süresi ve yönetim

tarzları arasında anlamlı bir farklılık olduğu, cinsiyet, medeni durum ve idari görev durumu

arasında ise anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Akademisyenlerin örgüt kültürü

tiplerine ait kültür düzeyleri ile örgüt kültürünün geneline ait kültür düzeylerine göre

cinsiyet, yaş, medeni durum ve çocuk olma durumu arasında anlamlı farklılık

bulunmazken unvan ve yönetim tarzına göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Aynı zamanda

kurumda çalışma süreleri açısından adhokrasi kültür tipine göre anlamlı bir farklılık

bulunurken diğer kültür tiplerinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. İdari görev durumu

açısından ise pazar kültür tipine göre anlamlı farklılık bulunurken diğer kültür tiplerine

göre anlamlı farklılık bulunmamıştır.

Anahtar Kelimeler : İletişim, İletişim Becerileri, Kültür, Örgüt Kültürü