TEKNOPEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ (TPAB) HİZMET İÇİ EĞİTİMİNİN COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNE ETKİSİ VE ÖĞRENCİ BAŞARISINA YANSIMALARI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Erkan Dündar

Danışman: Ülkü Eser Ünaldı

Özet:

Günümüz dünyasının şu andaki seviyeye gelmesini sağlayan ve aynı zamanda hiç durmadan

gelişimini sürdüren teknoloji, geleceğimizi de şekillendirmeye devam edecektir. Geleceğin

dünyasında da teknolojiyi bulan ya da geliştiren toplumların dünyada daha çok söz sahibi

olacağı aşikardır. Toplumların gelişmesinde de en önemli etkenin eğitim olduğu

düşünüldüğünde eğitim çıktısı olarak teknolojinin geliştirilmesi bekleniyorsa önce eğitimin

kendisine teknolojinin entegre edilmesi gerekmektedir. Teknolojinin eğitime entegre

edilmesinde en önemli role sahip olan paydaş ise öğretmenlerdir. Tüm öğretmenlerin olduğu

gibi coğrafya öğretmenlerinin de eğitime teknoloji entegrasyonunu gerçekleştirecek

yeterliklere sahip olmaları gerekmektedir. Günümüzden 30 yıl önce yeterliği yüksek bir

coğrafya öğretmeninin tanımı “alan bilgisine hâkim olan coğrafya öğretmeni” iken zaman

geçtikçe bu tanım yeterli olmamış ve “alanına ve pedagojiye hâkim olan coğrafya

öğretmeni”ne dönüşmüştür. Teknolojinin artık hava ve su gibi vazgeçilmez hale geldiği

günümüzde ise artık yeterliği yüksek coğrafya öğretmeni tanımının karşılığı “alanına,

pedagojiye ve teknolojiye hâkim olan coğrafya öğretmeni”dir. Teknolojiyi eğitime entegre

edebilmek için literatürde çok sayıda model bulunmaktadır. Bunlardan pedagoji odaklı olan

vii

az sayıdaki modellerden biri Teknopedagojik Alan Bilgisi (TPAB) modelidir. Günümüzde

z kuşağı olarak tanımlanan direkt olarak teknolojinin içine doğmuş öğrenci kitlesine hitap

edebilmek için coğrafya öğretmenlerinin de TPAB seviyeleri yüksek olmalıdır. Bu bağlamda

bu araştırmanın amacı FATİH Projesi kapsamında düzenlenen TPAB yeterliklerini

kazandırmayı amaçlayan bir hizmet içi eğitimin (HİE) coğrafya öğretmenlerine ve bu

HİE’ye katılan coğrafya öğretmenlerinin öğrencilerinin başarısına etkilerini araştırmaktır.

Bu genel amaca ulaşabilmek için ise karma yöntem araştırma desenlerinden “Yakınsayan

Paralel Desen” tercih edilmiştir. Araştırmanın her bir alt amacı doğrultusunda veri toplamak

çeşitli veri toplama araçları geliştirilmiştir. Bu veri toplama araçları geliştirilirken ve analiz

edilirken “Teknopedagojik Öğretmen Yeterlikleri”nden coğrafya öğretimine uyarlanan

yeterlikler kullanılmıştır. Araştırma kapsamında HİE’ye katılan 37 coğrafya öğretmeninden

ders planları, vinyetler, günlükler, ders gözlem kılavuzları, yarı yapılandırılmış görüşme

formu ve başarı testi gibi veri toplama araçlarıyla; 254 öğrenciden ise başarı testi aracılığı

ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde, coğrafya öğretmenleri için deneysel

desenlerden “tek gruplu ön test-son test”, öğrenciler için ise yarı deneysel desenlerden

“kontrol gruplu ön test-son test” deseni kullanılmıştır. Nitel bölümde ise “durum çalışması”

desenlerinden biri olan “Tek Durum Deseni (Tür 1)” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen

nicel veriler SPSS 27.0 istatistik programı ve Microsoft Excel elektronik tablolama

programına girilerek bağımlı örneklemler t-testi, Mann-Whitney U testi ve bağımsız

örneklemler t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise “İçerik Analizi” metoduyla

analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre düzenlenen HİE, coğrafya öğretmenlerinin

TPAB seviyelerini genel olarak yükseltmiş ancak bu yükselmenin TPAB’ın tüm yeterlik

alanlarında aynı seviyede olmadığı tespit edilmiş, coğrafya öğretmenlerinin HİE ile ilgili

genellikle olumlu görüşlere sahip olduğu görülmüş, TPAB’ın coğrafya öğretimine entegresi

için yaşadıkları problemler ve bu problemlere karşı sundukları çözüm önerileri

belirlenmiştir. Ayrıca TPAB modeline uygun işlenen coğrafya derslerinde TPAB yeterlikleri

yüksek olan coğrafya öğretmenlerinin öğrencilerinin başarılarının bu yeterlikleri yüksek

olmayan coğrafya öğretmenlerinin öğrencilerinin başarılarına göre daha fazla artış gösterdiği

belirlenmiştir. Elde edilen tüm nicel ve nitel bulgular harmanlandıktan sonra sonuçlar ortaya

konulup tartışılmış ve araştırmanın sonunda yüksek öğretimdeki müfredatların ve Coğrafya

Dersi Öğretim Programı’nın TPAB’a uygun şekilde düzenlenmesi, HİE tasarımlarının alan

bazlı ve eğiticilerin de öğrenenlerle aynı branştan olması ve Millî Eğitim Bakanlığının

teknoloji entegrasyon politikalarında bazı düzenlemeler yapılmasına yönelik öneriler

sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Teknoloji, teknopedagoji, coğrafya eğitimi