Okul öncesi öğretmenlerin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: MEHMET OĞUZ GÖLE

Danışman: ZEYNEP FULYA TEMEL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklerin önem derecesi hakkındaki görüşlerini incelemektir. Bu araştırma tarama modeline göre betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklem grubu; 2013-2014 eğitim öğretim yılı içerisinde Afyonkarahisar il merkezinde, Afyonkarahisar'a bağlı Bolvadin, Çay, Emirdağ ve Şuhut ilçe merkezlerinde görev yapmakta olan 181 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde, "Okul Öncesi Öğretmeni Bilgi Formu" ve "Program Niteliği Değerlendirme Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler, araştırmada ele alınan problem durumuna göre, betimsel (aritmetik ortalama, standart sapma) ve ilişkisel istatistiksel tekniklerden yararlanılarak "SPSS 20: The Statistical Package for the Social Sciences" paket programıyla değerlendirilmiştir. Yapılan araştırmada; PNDÖ'de yer alan maddelerin nitelikli bir okul öncesi eğitim programı özelliklerinde bulunmasının okul öncesi öğretmenlerine göre "oldukça önemli" olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Program Niteliği Değerlendirme Ölçeği'nde en yüksek puanı alan madde m4. " Öğretmen bütün çocuklara eşit derecede saygı göstermelidir". m61."Öğretmen, çocukların gelişimlerini değerlendirmek için kullanılan yöntemler hakkında aileleri bilgilendirmelidir" ise en düşük puan alan maddedir. Araştırma sonucuna göre; okul öncesi öğretmenlerinin mesleki kıdemine, hizmetiçi eğitime katılma durumuna ve mezun oldukları bölüme göre anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin mezun oldukları yüksek öğretim türüne göre, açıköğretim (yaygın eğitim) mezunu öğretmenlerle meslek yüksek okulundan mezun olan öğretmenler arasında herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Fakülte (örgün eğitim) eğitim mezunu öğretmenlerle açıköğretim (yaygın eğitim) mezunu öğretmenler arasında fakülte (örgün eğitim) mezunu öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık olduğu, meslek yüksek okulu mezunu öğretmenlerle fakülte (örgün eğitim) eğitim mezunu öğretmenler arasında fakülte (örgün eğitim) mezunu öğretmenler lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.