Romanya'da Coğrafya Eğitiminin Temel Özellikleri: Bir Durum Çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Monica Denise Yılmaz

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu araştırmada Romanya'daki coğrafya eğitiminin temel özellikleri incelenmiştir. Bu kapsamda, gelişen ve hızla değişen koşullar altında Romanya'daki coğrafya eğitiminin dünyadaki gelişmelerden nasıl etkilendiği, Romanya'daki coğrafya öğretmenlerinin, hangi şartlarda hangi öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ettikleri araştırılmıştır. Buna ek olarak Romanya'daki coğrafya öğretiminde kullanılan öğretim materyalleri ve ders araçgereçleri ile coğrafya öğretiminde karşılaşılan temel sorunların neler olduğu saha çalışması ile incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yaklaşımı kullanılmış ve buna ek olarak öğretmenlere anket uygulanmıştır. Araştırmada ayrıca Romanya milli eğitim sistemi içerisinde uygulanan öğretim programları ve ders içerikleri, tarihsel süreçleri açısından doküman incelemesine bağlı olarak araştırılmıştır. Ayrıca Romanya'da Köstence ilinde görev yapmakta olan öğretmenlere anket uygulaması yapılarak bu süreçte öğretmenlerin yaşadıkları sıkıntılar ve problemler araştırılmıştır. Katılımcılar amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Verilerin toplanmasında, sınıf içi gözlemler, öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve doküman incelemesi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Romanyadaki coğrafya eğitimin genel durumunda, öğretim programları ile ders kitapları uyumlu görünürken, ders kitaplarının yeni yaklaşımları içermemesi, yıllarca içe kapanık bir ülke olarak serbestçe ders kitabı yazma kültürünün yavaş gelişmesine neden olmuştur. Diğer yandan coğrafya derslerinin, diğer kültür dersleriyle ortak sınıflarda işlendiği, coğrafya dersleri işlenirken çok nadir teknoloji kullanımına başvurulduğu belirlenmiştir. Bunun dışında öğretmen eğitimlerinin yeterli düzeyde olmadığı, arazi çalışmalarına maddi yetersizlikler nedeniyle ortaokul ve lise coğrafya derslerinde yeterince yer verilemediği anlaşılmaktadır.