Okul çağı çocuklarda (7-12 yaş) konuşmayı ayırt etme testi için tek heceli kelime listesinin geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: GURBET ŞAHİN KAMİŞLİ

Danışman: İSMET BAYRAMOĞLU

Özet:

İşitme kaybı en sık görülen sağlık sorunlarından biridir. İşitme kaybının değerlendirilmesinde objektif ve subjektif birçok değerlendirme yöntemi bulunmaktadır; bunlar arasında konuşma odyometrisi önemli bir yer tutar. Özellikle çocuklarda konuşmayı ayırt etme (speech discrimination - SD) skorunun belirlenmesi, işitme kaybının tipi ve derecesi ile ilgili önemli bilgiler sağlarken, işitme cihazı seçimi ve takibinde de yol gösterici bir unsurdur. Çocuklarda konuşmayı ayırt etmeye yönelik olarak geliştirilmiş Türkçe bir kelime listesi literatürde bulunmamaktadır. Bu amaç doğrultusunda; çalışmamızda 7 12 yaş arası çocuklarda kullanılmak üzere 25 kelimelik tek heceli 4 kelime listesi geliştirildi. Söz konusu hedef doğrultusunda uygun kelimelerin elde edilmesi, listelerin oluşturulması, kelimelerin dijital ortama kaydedilmesi ve kaydedilen listelerin değerlendirmelerde kullanılması sürecinde daha önce yapılan çalışmalar ile uyumlu bir şekilde gerçekleştirildi. Listelerin fonem dengesi bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark içermedikleri sonucuna varıldı. Geliştirilen listeler ile toplam 77 olgu üzerinde SD skorları belirlendi. Her liste için belirlenen skorlar arasında anlamlı bir fark olmadığı ve listeler arasında zorluk dereceleri açısından anlamlı bir fark bulunmadığı saptandı. Her yaş grubu için gerçekleştirilen odyolojik değerlendirme süreçlerinde böylesine önemli ve temel bir materyalin eksikliğini gidermeye yönelik olarak gerçekleştirilen bu çalışma, çocuklarda konuşma odyometrisinde kullanılmak üzere geliştirilmiş ilk Türkçe tek heceli test materyali olma özelliğini taşımaktadır.