İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine karşı tutumlarının fen ve teknoloji dersini günlük hayatla ilişkilendirebilmedeki başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: AYŞE YILMAZ

Danışman: SUNA KALENDER

Özet:

Bu araştırma, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen ve teknolojiye karşı tutumlarının fen ve teknolojiyi günlük hayatla ilişkilendirebilmedeki başarılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Betimsel türde ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmanın evreni, Ankara İl'indeki tüm ilköğretim 8. sınıf öğrencileri, örneklemi ise Ankara İl Merkezi'nde bulunan muhtelif okullarda öğrenim gören toplam 162 ilköğretim 8. Sınıf öğrencisidir. Araştırmada öğrencilerin fen ve teknoloji ile günlük hayatı ilişkilendirebilme düzeylerini belirlemek amacıyla başarı testi, öğrencilerin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarını belirleyebilmek amacıyla tutum ölçeği kullanılmıştır. Kullanılan başarı testi, fen programının içeriği, amaçları, öğrenci kazanımları ve uzman görüşleri dikkate alınarak; fizik, kimya ve biyoloji alanlarından dört seçenekli çoktan seçmeli toplam 30 sorudan oluşmaktadır. Bu testin güvenirliği ve geçerliliğini araştırmak ve ayrıca öğrenciler tarafından anlaşılmayan ifade ve soruları tespit etmek amacıyla yapılan pilot çalışma, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinden toplam 77 kişiye uygulanmıştır. Pilot çalışmadan elde edilen verilerle testin güvenirliğini hesaplamak için SPSS 11.5 paket programı kullanılmış olup, elde edilen analiz sonuçlarına göre testin güvenirlik katsayısı 0.78 olarak bulunmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, erkek öğrencilerin fene yönelik tutumlarının kız öğrencilerden daha olumlu olduğunu, kız öğrencilerin feni günlük hayatla ilişkilendirebilmedeki başarılarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu, erkek öğrencilerin fene yönelik tutumları ile feni günlük hayatla ilişkilendirebilmedeki başarıları arasında, kızlara göre daha yüksek bir korelasyon olduğu görülmüştür. Bulgular, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları ile fen ve teknoloji dersini günlük hayatla ilişkilendirebilmedeki başarıları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğunu göstermektedir.