Coğrafya öğretiminde beyin temelli öğrenmenin akademik başarı ve tutuma etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: OĞUZ ALTUN

Danışman: ÖZLEM YAĞBASAN

Özet:

Bu araştırmada Coğrafya dersinde beyin temelli öğrenmenin ve beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının ortaöğretim 11. Sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve derse ilişkin tutumlarına etkisini ölçmek amaçlanmıştır. Ortam tasarımı yapılırken görsel-işitsel materyallerden, videolardan ve sunumlardan büyük ölçüde yararlanılmıştır. Araştırmada son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Hakkari İli Yüksekova İlçesi Yüksekova Anadolu İmam Hatip Lisesi'nde 11. Sınıflarda öğrenim gören 80 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deney grubunu 11-A şubesindeki 40 öğrenci oluştururken, kontrol grubunu 11-B şubesindeki 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının öğrencilerin akademik başarı ve derse yönelik tutumlarına etkisi incelenmektedir. Beyin temelli öğrenme yaklaşımının Coğrafya dersinde kullanılmasıyla öğrenciler üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada geliştirilen 'Coğrafya Tutum ve Algı Anketi' ve 'Başarı Testi' son test olarak hem deney hem de kontrol grubuna uygulanmıştır. Deney grubunda beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun sınıf ortamı oluşturulmuş ve beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun öğretim yöntemi kullanılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerle ise sınıf ortamında ve geleneksel yöntemle ders işlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 programında analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilere göre deney grubu ve kontrol grubu arasında önemli ölçüde farklılıklar gözlemlenmiştir. Çalışma sonucunda beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin derse yönelik tutumlarını ve akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular ışığında eğitim-öğretimin geliştirilmesi ve ileride yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.