Düşük ve yüksek dayanımlı lifli betonların çarpma etkisi altında mod I mod II kırılma geçişinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yousif Mahmood Fateh ALWINDAWI

Danışman: Abdussamet Arslan

Özet:

Betonarme elemanların dinamik yükleme altında önemli sorunlara neden olmaktadır. Bu nedenle betonarme kiriş elemanlarının ani yükleme altında davranışının incelenmesi ve bilinmesi ortaya koyulmalıdır. Bu çalışmada lifsiz, çelik lifli takviyeli, orta dayanımlı ve iki sınıf yüksek dayanımlı kiriş betonların Mod-I ve Mod-II kırılması üzerine deneysel çalışma yapılmıştır. Araştırmada iki türden mikro çelik lif, silis dumanı, silis kumu, süper akışkanlaştırıcı, yüksek dayanımlı beyaz çimento ve normal portland çimentosu kullanılarak 550x140x70 mm boyutlarında kiriş numuneler üretilmiştir. Çelik lif, beton ağırlığının %0; 0,75; 1,5 ve 2,25 oranlarında kullanılmıştır. Kiriş ortasında ve kiriş merkezinden 40, 80 ve 120 mm uzaklığında bir dizi çentikler açılmıştır, çentikler kiriş yüksekliğinin üçte biri kadar (45 mm) derinlikte açılmıştır. Kirişler üç nokta eğilme test düzeneğinde ani yükleme altında test edilmiştir. Kirişlerin kırılma davranışını anlamak üzere, kirişin üç noktasına ivmeölçerler yerleştirilmiş. Oluşacak çatlak yörüngelerini takip etmek için, çentik ucundan ve ani yükleme noktası arasındaki oluşacak yörünge (1080p at 240 fps) kamara ile kaydedilmiştir. Betonun kırılma tokluğu, çatlak yörüngeleri ve kırılma enerjisi için test sonuçlar edilmiştir. Farklı lif oranlarına sahip beton kirişler için çatlak yörüngeleri incelenmiştir. Kırılma tokluğu değerleri, lifli betonlar için lifsiz betona göre daha yüksek olduğu gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Çelik lifli beton, dinamik karışık mood kırılması, kırılma süreci bölgesi, kırılma enerjisi, çatlak yörüngesi