Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NİMET SÜMEYRA KURT
Danışman: Gonca Ekşi
Özet:
Dil ve İçerik Bütünleşik Öğrenme, son yıllarda kullanımı özellikle Avrupa’da yaygınlaşmış
bir dil öğretim metodudur. Bu metoda göre asıl amaç bir konunun öğrenilmesidir, bu sırada
yabancı dil öğretimi bir amaç değil araç olarak kullanılır. Öğretici konuyu anlatırken
kullandığı materyaller, teknikler ve aktivitelerle öğrencilerin bilmedikleri bir dil ile konuyu
özümsemelerini sağlar. Öğrenirler konuyu anlamaya çalışırken aynı zamanda hedef yabancı
dilin kelimelerini, kalıplarını ve kullanımlarını da öğrenmiş olurlar. Milli Eğitim
Bakanlığı’nın 2017’de başlattığı bir uygulamaya göre 779 okulda beşinci sınıflar İngilizce
dili ağırlıklı hazırlık sınıfı olarak öğrenim görüyorlar. Bu tezin amacı arttırılmış İngilizce
ders saatlerinde kullanılabilecek Milli Eğitim Bakanlığı müfredatını destekleyici bir
program sunmaktır. Öğrenciler İngilizcelerini pekiştirirken aynı zamanda ders saati
azaltılmış diğer dersleri de pekiştirme şansı bulacaklardır. Bununla birlikte bu metot alt/üst
sınıflarda Seçmeli İngilizce dersi için de kullanılabilir. Çalışma için öncelikli olarak beşinci
sınıflarda okutulan tüm derslere ait Milli Eğitim Bakanlığı yıllık öğretim planları incelendi.
Detaylı bir müfredatlar-arası analizden sonra farklı derslerden üniteler seçildi. Yaklaşık
olarak her dersten dörder ünite seçildi ve bir anket ile yaklaşık iki yüz beşinci sınıf
öğrencisine sunuldu. İngilizce dersinde planlanan on ünite bulunduğu için anket sonuçlarına
göre en çok seçilen on konu belirlendi. Bunun yanı sıra İngilizce müfredatındaki on ünite,
konu, kazanımları, aktiviteleri, ödevleri, hedef kelimeleri gibi eğitsel açılardan analiz edildi.
Detaylı bir müfredatlar-arası incelemeden sonra İngilizce verileri ile diğer derslerden elde
edilen veriler eşleştirildi, harmanlandı ve destekleyici müfredat hazırlandı. Hazırlanan
destekleyici materyalden alınan iki adet ünite örnek olarak hazırlandı ve teze eklendi. Son
aşama ise uygulama aşaması oldu. Hazırlanan üniteler anket uygulanan beşinci sınıflar
altıncı sınıfa geçtiklerinde, İngilizce’nin ve diğer derslerin kazanımlarını bir önceki yıl
anlamış ve özümsemiş bir haldeyken öğrencilere sunuldu. Takip eden eğitim – öğretim
vii
yılının güz döneminin başında yirmi beş kişiden oluşan bir altıncı sınıfına uygulama aşaması
yapıldı ve bu üniteler işlendi. Uygulama sonrası katılımcıların fikirlerinin alındığı bir
görüşme anketi uygulandı. Sonuçlar analiz edilerek sunuldu. Bununla birlikte hazırlanan
destekleyici müfredat ve örnek üniteler iki farklı İngilizce dersi öğretmenine sunuldu ve
onlarında görüşleri alındı, analiz edildi, sonuçlar bölümüne eklendi.
Anahtar Kelimeler : Dil ve İçerik Bütünleşik Öğrenme, Milli Eğitim Bakanlığı, müfredat,
müfredatlar-arası