5. Sınıflar İçin Destekleyici Clıl Müfredatı Geliştirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİMET SÜMEYRA KURT

Danışman: Gonca Ekşi

Özet:

Dil ve İçerik Bütünleşik Öğrenme, son yıllarda kullanımı özellikle Avrupa’da yaygınlaşmış

bir dil öğretim metodudur. Bu metoda göre asıl amaç bir konunun öğrenilmesidir, bu sırada

yabancı dil öğretimi bir amaç değil araç olarak kullanılır. Öğretici konuyu anlatırken

kullandığı materyaller, teknikler ve aktivitelerle öğrencilerin bilmedikleri bir dil ile konuyu

özümsemelerini sağlar. Öğrenirler konuyu anlamaya çalışırken aynı zamanda hedef yabancı

dilin kelimelerini, kalıplarını ve kullanımlarını da öğrenmiş olurlar. Milli Eğitim

Bakanlığı’nın 2017’de başlattığı bir uygulamaya göre 779 okulda beşinci sınıflar İngilizce

dili ağırlıklı hazırlık sınıfı olarak öğrenim görüyorlar. Bu tezin amacı arttırılmış İngilizce

ders saatlerinde kullanılabilecek Milli Eğitim Bakanlığı müfredatını destekleyici bir

program sunmaktır. Öğrenciler İngilizcelerini pekiştirirken aynı zamanda ders saati

azaltılmış diğer dersleri de pekiştirme şansı bulacaklardır. Bununla birlikte bu metot alt/üst

sınıflarda Seçmeli İngilizce dersi için de kullanılabilir. Çalışma için öncelikli olarak beşinci

sınıflarda okutulan tüm derslere ait Milli Eğitim Bakanlığı yıllık öğretim planları incelendi.

Detaylı bir müfredatlar-arası analizden sonra farklı derslerden üniteler seçildi. Yaklaşık

olarak her dersten dörder ünite seçildi ve bir anket ile yaklaşık iki yüz beşinci sınıf

öğrencisine sunuldu. İngilizce dersinde planlanan on ünite bulunduğu için anket sonuçlarına

göre en çok seçilen on konu belirlendi. Bunun yanı sıra İngilizce müfredatındaki on ünite,

konu, kazanımları, aktiviteleri, ödevleri, hedef kelimeleri gibi eğitsel açılardan analiz edildi.

Detaylı bir müfredatlar-arası incelemeden sonra İngilizce verileri ile diğer derslerden elde

edilen veriler eşleştirildi, harmanlandı ve destekleyici müfredat hazırlandı. Hazırlanan

destekleyici materyalden alınan iki adet ünite örnek olarak hazırlandı ve teze eklendi. Son

aşama ise uygulama aşaması oldu. Hazırlanan üniteler anket uygulanan beşinci sınıflar

altıncı sınıfa geçtiklerinde, İngilizce’nin ve diğer derslerin kazanımlarını bir önceki yıl

anlamış ve özümsemiş bir haldeyken öğrencilere sunuldu. Takip eden eğitim – öğretim

vii

yılının güz döneminin başında yirmi beş kişiden oluşan bir altıncı sınıfına uygulama aşaması

yapıldı ve bu üniteler işlendi. Uygulama sonrası katılımcıların fikirlerinin alındığı bir

görüşme anketi uygulandı. Sonuçlar analiz edilerek sunuldu. Bununla birlikte hazırlanan

destekleyici müfredat ve örnek üniteler iki farklı İngilizce dersi öğretmenine sunuldu ve

onlarında görüşleri alındı, analiz edildi, sonuçlar bölümüne eklendi.

Anahtar Kelimeler : Dil ve İçerik Bütünleşik Öğrenme, Milli Eğitim Bakanlığı, müfredat,

müfredatlar-arası