İlköğretim kurumu öğretmenlerine göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile örgütsel öğrenme arasındaki ilişkide örgütsel sessizlik ve karara katılımın aracı etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ESRA KARABAĞ KÖSE

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile örgütsel öğrenme arasındaki ilişkide örgütsel sessizlik ve karar katılımın aracı etkisini belirlemektir. Nedensel karşılaştırmalı modelin kullanıldığı bir araştırma olan araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Çankırı il ve ilçe merkezi sınırları içinde yer alan, Milli Eğitim Bakanlığızna bağlı 121 ilköğretim kurumunda görev yapan 1.171 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, okul yöneticilerinin liderlik stillerini belirlemek için Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği, örgütsel öğrenme düzeyini belirlemek için Öğrenen Örgütlerin Boyutları Ölçeği, örgütsel sessizlik düzeyini belirlemek için Çalışan Sessizliği Ölçeği, karara katılmayı düzeyini belirlemek için de Karara Katılım Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 15 ve AMOS 16 programları kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler korelasyon ve path analizi ile hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; dönüşümcü liderlik, işlemci liderlik, örgütsel sessizlik, karara katılım ve örgütsel öğrenme değişkenleri arasındaki ilişkiler incelendiğinde, değişkenler arasındaki tüm ilişkilerin, pozitif ya da negatif yönde anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Değişkenler arasındaki en güçlü ilişkilerin, dönüşümcü liderlik ile örgütsel öğrenme ve karara katılım ile örgütsel öğrenme arasında olduğu görülmektedir. Dönüşümcü liderlik ile örgütsel sessizlik arasında ters yönde, yine örgütsel sessizlik ile örgütsel öğrenme arasında ve işlemci liderlik ile örgütsel öğrenme arasında da ters yönde anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Dönüşümcü liderlik ile örgütsel öğrenme arasındaki ilişkide karara katılımın aracı etkisini ortaya koyan analiz sonuçları ise aracı bir değişken olarak karara katılımın dönüşümcü liderlikle örgütsel öğrenme arasındaki ilişkide anlamlı bir belirleyici olduğunu göstermektedir.