Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: YUSUF YALANIZ
Danışman: ŞAKİR BERBER
Özet:Bu araştırmanın amacı, Türkiye siyaset tarihinde otantik bir siyaset kültürüne sahip olan Milli Görüş Partileri'nin, eğitim ve kültür programlarını siyaset sosyolojisi açısından din, siyaset, eğitim ve kültür ilişkileri dâhilinde kavramsal nitelik ve siyasal pratiklerini ele almak, siyasal süreç içinde değişikliklerini saptamak, siyasal toplumsallaşma rolünü belirtmek ve Türkiye'deki dindar kesimin kolektif bilincini siyasal alana nasıl ve ne düzeyde projekte ettiğini gözlemlemek ve değerlendirmektir. Bu araştırma, literatür taramasına dayalı tarihsel ve kavramsal yöntem ile ele alınmıştır. Tarihsel ve kavramsal yöntem araştırması ile bir süreç dâhilindeki çeşitli dönemler, kendi konjonktürleri dâhilinde gözlemlenmiş ve kavramsal analizlerle değerlendirilmiştir. Buna göre; araştırma, nicel verilere dayalı analizlerin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur./ Araştırma öncelikle, belirlenen konunun öngörülen içeriği ve siyaset sosyolojisinin temel kavramlarının analiz edilmesiyle başlamıştır. Araştırma, Milli Görüş Partisi olarak nitelendirilen Milli Nizam Partisi, Milli Selamet Partisi, Refah Partisi, Fazilet Partisi ve Saadet Partisi kapsamında tarihsel bir çerçeve ile belirtilmiştir. Daha sonra araştırma analizleri, bu kapsamda belirtilen partilerin; parti programı, seçim beyannamesi, afişi ve sloganları, koalisyon protokolü, hükümet programı ve politikaları sınırlılıklarıyla değerlendirilmiştir. Belirtilen amaç doğrultusunda partiler, dönemsel farklılıkların belirlenmesi ve bütünlüğü sağlaması açısından kronolojik olarak bölümlere ayrılmış ve her bir bölüm kendi içinde de analiz edilmiştir. Sonuç olarak da, geleneksel bir siyasi kültür ile hareket eden Milli Görüş Partileri'nin eğitim ve kültür alanlarıyla ilgili olarak tarihsel süreç içinde form, üslup ve içerik bakımında çeşitli farklılıklar yaşadığı gözlemlenmiştir.