5-6 Yaş Çocuklarının Davranışsal Öz Düzenleme ve Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem Vardi

Danışman: Serap Demiriz

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocukların davranışsal öz düzenleme becerileri ile duygu düzenleme becerilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Malatya İli Merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına ve bağımsız anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubu 187’si kız ve 241’i erkek olmak üzere toplam 428 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada çocuklar ve aileleri ile ilgili gerekli bilgilere ulaşabilmek için "Kişisel Bilgi Formu"; çocukların davranışsal öz düzenleme becerini belirlemek için "Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODDÖ)"; çocukların duygu düzenlemelerini belirlemek için “Duygu Düzenleme Ölçeği (DDÖ)” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi kullanılırken, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis H Testinin anlamlı olduğu durumlarda, hangi gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğunu belirlemek için non-parametrik karşılaştırma testinden yararlanılmıştır. Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODDÖ) ve Duygu Düzenleme Ölçeği (DDÖ) puanları arasındaki ilişkiler Spearman Korelasyon Testi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların davranışsal öz düzenleme ve duygu düzenleme becerilerinin çocuğun yaşına, cinsiyetine, okula devam süresine, kardeş sayısına, anne-baba öğrenim düzeyine, anne çalışma durumuna ve aile aylık gelirine göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca araştırmada davranışsal öz düzenleme becerileri ile duygu düzenleme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Erken çocukluk eğitimi, Davranışsal öz düzenleme, Duygu düzenleme