Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sabriye Ömeroğlu
Danışman: Özden Demirkan
Özet:
Bu çalışmanın amacı sosyal ağ sitelerinden biri olan Edmodo’nun ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına ve matematiksel iletişim becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel yöntemlerden olan ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ayrıca elde edilen bulgular nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’un Zeytinburnu ilçesinde öğrenim gören 8. sınıfta öğrenim gören, deney ve kontrol gruplarında eşit sayıda olmak üzere toplam 56 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol grubunda dersler öğretim programında önerilen yöntemlerle uygulanırken, Deney grubunda ise sürece ek olarak Edmodo uygulaması kullanılmıştır. Deney süreci araştırmacı tarafından yürütülmüş olup toplam 12 hafta sürmüştür. Veri toplama aracı olarak matematik başarı testi, matematiksel iletişim becerisi ölçeği ve soru formu kullanılmıştır. Bu araçlardan
vi
birincisi çalışmanın başında ve sonunda kontrol ve deney gruplarına uygulanan matematik başarı testidir. Başarı testi 20 soru içermektedir. İkinci ölçme aracı olan matematiksel iletişim becerileri ölçeği okuma ve dinleme, konuşma ve yazma, matematik dilini etkin kullanma alt boyutlarından oluşmaktadır. Diğer ölçme aracı ise deney grubu öğrencilerine uygulanan öğrenci soru formudur. Nicel bulguların çözümlenmesi için bağımsız örneklem (t) testleri kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümünde içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda şu sonuçlar elde edilmiştir: Edmodo uygulaması kullanılan deney grubu sınıfında yer alan öğrencilerle kontrol grubu sınıfındaki öğrencilerin matematik dersindeki gelişimine ilişkin başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark oluştuğu gözlenmiştir. Bu anlamlı farkın nedeni olarak Edmodo uygulamasının kullanılmasından kaynaklandığı belirlenmiştir. Edmodo uygulaması kullanılan deney grubu sınıfında yer alan öğrencilerle kontrol grubu sınıfındaki öğrencilerin okuma ve dinleme, konuşma ve yazma, matematik dilini etkin kullanma alt boyutlarının gelişimine ilişkin matematiksel iletişim becerileri sonuçları karşılaştırıldığında ise deney grubu lehine anlamlı bir fark oluştuğu belirlenmiştir. Bu anlamlı farkın deney grubu lehine olmasının nedeni olarak Edmodo uygulamasının kullanılmasından kaynaklandığı belirlenmiştir. Nitel verilerden elde edilen sonuçlara göre öğrenciler süreçten memnun kaldıklarını, uygulamanın genel anlamda matematik dersine karşı motivasyonlarını arttırmasının yararlı olduğunu, süreçte kullanılan Edmodo uygulama araçlarının öğrenmelerine, öğretmenleriyle iletişim kurmalarına yardımcı olduğunu vurgulamışlardır. Aynı zamanda bu uygulamayı eğlenceli ve yararlı bulduklarını bildirmişler, bu uygulamanın diğer derslerinde de kullanılabileceğini belirtmişlerdir. Bu sonuçlar doğrultusunda şu önerilerde bulunulmuştur: Derslerinde ödev kontrolünü kolaylaştırmak, öğrenci motivasyonunu artırmak, paylaşımlarda bulunmak, grup çalışması ve çevrimiçi tartışma etkinlikleri gibi etkinlikler yapmak isteyen öğretmenler Edmodo’yu kullanabilir. Eğitsel sosyal medya platformları ile gerçekleştirilen dersler ile geleneksel yöntemlerle gerçekleştirilen dersler arasındaki farklar ilerideki araştırmalara konu edilebilir. Öğrenci görüşlerinden yapılan çıkarıma göre Edmodo uygulamasının kullanılması o dersin öğretmeni tarafından derslerde uygulanması dersi daha verimli kılabileceği, uygulamanın doğru kullanılmasının öğrencilerin öğretmenleriyle olan iletişim becerileni destekleyeceği ve bu yöntemin farklı disiplinlerde de uygulanmasının yararlı olabileceği değerlendirilmektedir. Edmodo uygulamasını okul içi zamanda da kullanımının öğrencilerin akademik başarıları yönünden etkili olup olmadığı araştırılabilir.
Anahtar kelime : Edmodo, eğitim teknolojisi