Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa ARIK
Danışman: NUSRET KAVAK
Özet:Profil belirleme araştırmaları, araştırmanın evrenini oluşturan hedef kitlenin mevcut durumunun çeşitli değişkenler açısından betimlenmesini sağlar. Öğrenci profiline yönelik çalışmalar, öğrencilerin sosyoekonomik kökenlerinin, üniversitedeki akademik ve sosyal yaşama ilişkin görüşlerinin ve geleceğe yönelik beklentilerinin belirlenmesi açısından önemlidir. Akademisyenlere gerek eğitim gerekse bilimsel çalışmaları için yol gösterici özellikler taşıdıkları söylenebilir. Bu araştırmanın temel amacı, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Kimya Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin profillerini ve umutsuzluk düzeylerini belirlemektir. Ayrıca çalışmada anne-baba eğitim durumu, gelir düzeyleri, ailelerin yaşadığı coğrafi bölge, kardeş sayısı, okuyan kardeş sayısı gibi değişkelerin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi araştırılacaktır. Araştırma 2004-2008 yılları arasında Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Kimya Eğitimi Anabilim Dalına kayıt yaptıran ve öğrenimine aktif olarak devam eden 182 öğrenci ile yapılmıştır. Betimsel nitelikli tarama modeline göre dizayn edilen araştırmada profil belirleme ile ilgili veriler öğrenci işleri bilgi sisteminden alınmış, umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesine yönelik veriler ise Beck Umutsuzluk Ölçeği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS bilgisayar programında betimsel istatistikler ve X² (Ki-kare) analizi kullanılarak sonuçlar % ve sıkılık tabloları şeklinde sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, büyük bir çoğunluğunun ailesi İç Anadolu bölgesinde ikamet etmekte olup %67,58'inin aile gelir düzeyi 1000 TL'nin altındadır. Öğrencilerin çoğu bir (%42) veya iki (%23) kardeşe sahip olup büyük bir bölümünün okuyan kardeş sayısı birdir. Yapılan araştırmada öğrencilerin umutsuzluk düzeylerinin düşük olduğu fakat %65'inin gelecekten kaygı duyduğu tespit edilmiştir.