Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Büro Yönetimi Eğitimi Ana Bilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİLEK SARIÇAYIR
Danışman: Selami Eryılmaz
Özet:
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı değişimler sonucunda akıllı telefonlar,
dizüstü bilgisayarlar ve diğer teknolojik cihazlar bireylerin yaşamlarında hızla yerlerini
almıştır. Bireyler yaşamlarını hızla değişen bu teknolojik koşullara göre değiştirmek ve
düzenlemek durumunda kalmaktadır. Eğitim de bundan payını almakta değişen koşullara
göre sürekli yenilenmektedir. Teknolojideki bu hızlı gelişimin faydalarının yanında kötüye
kullanımı sonucunda da internet bağımlılığı kavramı doğmaktadır. Yapılan araştırmada
öğretmen ve öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile bilişim teknolojileri yeterlikleri
arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Aynı zamanda öğretmen ve öğrencilerin
demografik özelliklerine göre (cinsiyet, ailenin gelir durumu, eğitim durumları, internet
kullanım süresi, evde bilgisayar ve internet olma durumu vb.) internet bağımlılık düzeyleri
ve bilişim teknolojileri yeterlikleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığını ortaya
çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaç bağlamında yapılan araştırma ilişkisel tarama modeli
niteliğindedir. Araştırma kapsamında İstanbul İlinin Tuzla İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne
bağlı meslek liselerinde öğrenim gören 371 öğrenci ve liselerde görev yapan 269
öğretmene uygulama yapılmıştır. Araştırma kapsamında öğrenci ve öğretmenlerin internet
internet bağımlılık düzeylerini tespit etmek için Balta ve Horzum (2008) tarafından
geliştirilen “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” ile öğrenci ve öğretmenlerin bilişim teknolojileri
öz-yeterlik algılarını ortaya çıkarmak için Ekici, Ekici ve Kara (2012) tarafından
geliştirilen “Bilişim Teknolojileri Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma
kapsamında meslek lisesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri meslek lisesi
öğretmenlerinin internet bağımlılık düzeylerine göre anlamlı farklılık yaratacak düzeyde
daha yüksek olmasına rağmen bilişim teknolojileri öz-yeterlik algılarının ise anlamlı
farklılık yaratacak düzeyde daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin bilişim
teknolojileri öz-yeterlik algıları ile internet bağımlılık düzeyleri arasında orta düzeyde
ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algıları
ile internet bağımlılık düzeyleri arasında orta düzeyde ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Bilişim Teknolojileri, İnternet Bağımlılığı, Yeterlik