Öğretmenlerin ve öğrencilerin bilişim teknolojileri yeterlikleri ile internet bağımlılığının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Büro Yönetimi Eğitimi Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK SARIÇAYIR

Danışman: Selami Eryılmaz

Özet:

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı değişimler sonucunda akıllı telefonlar,

dizüstü bilgisayarlar ve diğer teknolojik cihazlar bireylerin yaşamlarında hızla yerlerini

almıştır. Bireyler yaşamlarını hızla değişen bu teknolojik koşullara göre değiştirmek ve

düzenlemek durumunda kalmaktadır. Eğitim de bundan payını almakta değişen koşullara

göre sürekli yenilenmektedir. Teknolojideki bu hızlı gelişimin faydalarının yanında kötüye

kullanımı sonucunda da internet bağımlılığı kavramı doğmaktadır. Yapılan araştırmada

öğretmen ve öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile bilişim teknolojileri yeterlikleri

arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Aynı zamanda öğretmen ve öğrencilerin

demografik özelliklerine göre (cinsiyet, ailenin gelir durumu, eğitim durumları, internet

kullanım süresi, evde bilgisayar ve internet olma durumu vb.) internet bağımlılık düzeyleri

ve bilişim teknolojileri yeterlikleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığını ortaya

çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaç bağlamında yapılan araştırma ilişkisel tarama modeli

niteliğindedir. Araştırma kapsamında İstanbul İlinin Tuzla İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne

bağlı meslek liselerinde öğrenim gören 371 öğrenci ve liselerde görev yapan 269

öğretmene uygulama yapılmıştır. Araştırma kapsamında öğrenci ve öğretmenlerin internet

internet bağımlılık düzeylerini tespit etmek için Balta ve Horzum (2008) tarafından

geliştirilen “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” ile öğrenci ve öğretmenlerin bilişim teknolojileri

öz-yeterlik algılarını ortaya çıkarmak için Ekici, Ekici ve Kara (2012) tarafından

geliştirilen “Bilişim Teknolojileri Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma

kapsamında meslek lisesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri meslek lisesi

öğretmenlerinin internet bağımlılık düzeylerine göre anlamlı farklılık yaratacak düzeyde

daha yüksek olmasına rağmen bilişim teknolojileri öz-yeterlik algılarının ise anlamlı

farklılık yaratacak düzeyde daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin bilişim

teknolojileri öz-yeterlik algıları ile internet bağımlılık düzeyleri arasında orta düzeyde

ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algıları

ile internet bağımlılık düzeyleri arasında orta düzeyde ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Bilişim Teknolojileri, İnternet Bağımlılığı, Yeterlik