Karar Verme Becerileri Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Karar Verme Becerileri Üzerindeki Etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERPİL PEKDOĞAN

Danışman: İLKAY ULUTAŞ

Özet:

Araştırmada anaokuluna devam eden 5-6 yaş çocukların karar verme becerilerinin gelişiminde "Karar Verme Becerileri Eğitim Programının" etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim öğretim yılında Amasya il merkezinde bağımsız anaokullarına devam eden 5-6 yaş çocukları oluşturmuştur. Karar verme becerileri eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının karar verme becerileri üzerindeki etkisini belirleyebilmek amacıyla ön test-son test gruplu model kullanılmıştır. Araştırmada, çocuklara ilişkin genel bilgileri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, "Karar Verme Becerileri Eğitim Programının" etkiliğini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ve geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan 5-6 yaş çocuklar için "Karar Verme Becerileri Değerlendirme Aracı-Çocuk Formu" ve "Karar Verme Becerileri Değerlendirme Aracı-Ebeveyn Formu" kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından deney grubunu oluşturan çocuklara on hafta boyunca "Karar Verme Becerileri Eğitim Programı" uygulanmıştır. Ön test-son test karşılaştırmalarında bağımsız örneklemler t testi, son test-kalıcılık testi karşılaştırmalarında ise ilişkili örneklemler için t testi kullanılmıştır. Karar verme becerileri eğitimi programı sonrasında 5-6 yaş çocukların "Karar Verme Becerileri Değerlendirme Aracı-Çocuk Formu" ve "Karar Verme Becerileri Değerlendirme Aracı-Ebeveyn Formundan" aldıkları puanlar arasında deney grubunun lehinde anlamlı fark bulunmuştur (p<,001, p<,05). Eğitim programının kalıcılığına yönelik yapılan kalıcılık testinde eğitim programının etkisinin devam ettiği sonucuna ulaşılmıştır (p>,05). Bu bulgulara dayalı olarak, okul öncesi dönem çocuklarının karar verme becerilerini geliştirmek amacıyla araştırmacılara, eğitimcilere ve ebeveynlere yönelik öneriler sunulmuştur.