Farklı spor branşlarındaki çocukların ruhsal uyum düzeyinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: SEVİLCAN YAVUZ

Danışman: EKREM LEVENT İLHAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, farklı spor branşları ile uğraşan çocukların ruhsal uyum düzeylerinin anne ve öğretmenlerinin görüşlerine göre bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırma grubunu, 6-12 yaş aralığında bulunan en az bir yıl spor yapmış, lisanslı öğrencilerden; bireysel sporlarda (atletizm, yüzme, jimnastik) 67, mücadele sporlarında (karate, taekwondo) 61, takım sporlarında (voleybol, basketbol, futbol) 69 olmak üzere toplam 197 çocuk oluşturmaktadır. Grupların ruhsal uyum düzeyleri nevrotik sorunlar ve davranış sorunları alt başlıklarında incelenmek üzere tarama modelinde betimsel bir çalışma yolu izlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda anne ve öğretmenlerin Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği'ne verdikleri cevaplardan toplanan verilerin analizinde, Mann Whitney U-Testi ve Kruskal Wallis H-Testlerine başvurularak nicelikler tablolarla ifade edilmiştir. Anlamlılık 0,05 düzeyinde test edilmiştir. Sonuç olarak, sporcu çocukların ruhsal anlamda uyumlu oldukları görülmüştür. Branş değişkeni bakımından gruplar arasında anlamlı bir farklılık görülmese de takım sporu ile uğraşan çocukların ruhsal uyum düzeylerinin en iyi olduğu, bunu bireysel sporlar ile mücadele sporlarının takip ettiği belirlenmiştir. Çocukların ruhsal uyum düzeylerinde cinsiyet, yaş ve spor yaşı bakımından anlamlı ölçüde farklılaşma olmadığı bulunmuştur. Ayrıca genel olarak sporcu çocukların annelerinin, öğretmenlerine nazaran çocuklarını daha uyumsuz olarak değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.