Hemzemin Geçitlerde Meydana Gelen Kazalara Etki Eden Faktörlerin Lojistik Regresyon Modellemeyle Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Derya Ateş

Danışman: KÜRŞAT YILDIZ

Özet:

Demiryolları, konforlu, ekonomik ve güvenli bir ulaşım aracı olması sebebiyle tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızla gelişmektedir. Buna bağlı olarak demiryolu ulaşımının güvenliği için alınacak tedbirlerle ilgili çalışmalar da arttırılmış, çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Demiryolu taşımacılığında kaza riskinin en yüksek olduğu kesimler olan hemzemin geçitlerde, 2013 yılında Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Demiryolu Hemzemin Geçitlerinde Alınacak Tedbirler ve Uygulama Esasları Hakkındaki Yönetmelik kapsamında belirtilen hususlar çerçevesinde, ya iyileştirmeler yapılmakta ya da Yönetmeliğe uymayan hemzemin geçitler kapatılarak yerine alt veya üstgeçit yapılmaktadır. Bu çalışmada 2008, 2009, 2013 ve 2014 yıllarında kaza meydana gelen hemzemin geçitler ve bu yıllarda kaza meydana gelmemiş hemzemin geçitlerden oluşturulan gruplar ele alınmış, lojistik regresyon modelleme yöntemiyle istatistiksel analizler yapılarak hemzemin geçitlerin ilgili Yönetmelikte yer alan fiziksel özellikleri ve trafik yoğunluğu parametrelerinin kazalar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda hemzemin geçitlerin cinsi ve açıklığı parametrelerinin kazalar üzerinde bağımsız belirleyici olduğu görülürken seyir momentinin bağımsız belirleyici olmadığı görülmüştür. Fakat tanımı hemzemin geçitten bir yılda geçen karayolu ve demiryolu araçlarının sayılarının günlük ortalama değerlerinin çarpımı olan seyir momenti değerinin kazalar üzerinde bağımsız belirleyici olmadığı sonucu, bu parametrenin bileşenlerinin kazalar üzerinde bağımsız belirleyici olup olmadığı merakını doğurmuştur. Bu duruma göre hemzemin geçit cinsi, açıklığı, 24 saatte geçen yıllık ortalama karayolu aracı sayısı ve 24 saatte geçen yıllık ortalama tren sayısı parametreleriyle yeni bir lojistik regresyon modeli oluşturulmuştur. Bu modelin analizi yapıldığında ise hemzemin geçit cinsi ve 24 saatte geçen yıllık ortalama karayolu aracı sayısı parametrelerinin hemzemin geçitlerde meydana gelen kazalar üzerinde bağımsız belirleyiciler olduğu görülmüştür.