Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ensar KILIÇ
Danışman: Ramazan Bayındır
Özet:
Elektrikli araçları içten yanmalı araçlardan ayıran en üstün özellik, fosil yakıt yerine elektrik enerjisini kullanmalarıdır. Elektrikli araç bataryaları, fosil yakıtlı araçların yakıt depoları gibi kısa sürede doldurulamadığından (şarj edilemediğinden) bu ihtiyacın karşılanması için şarj istasyonlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Elektrikli araçlara olan talep her yıl artarak devam etmektedir. Artan talebi karşılamak için şarj istasyonlarının sayısı da artmaktadır. Şarj ihtiyacının belirlenmesi ve buna uygun şarj istasyonlarının alt yapısının hazırlanması ise elektrikli araç özelliklerinden kullanıcıların tercihleri de dâhil olmak üzere çok farklı ve birçok faktöre bağlıdır. Bu çalışmada elektrikli araç kullanıcılarının şarj talebinin meskenlerde veya kamusal şarj noktalarında karşılanması durumları incelenmiştir. Bunun için meskenlerde ve kamusal alanlarda ihtiyaç duyulan şarj talebi gerçek ve istatistiksel veriler üzerinden Monte Carlo Simülasyonu ile modellenmiştir. Farklı şarj modları ve nüfus oranları için şarj ihtiyacının pik yük ve toplam yük değişimleri incelenerek günlük şarj ihtiyacının enerji yönetimi gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda şarj talebinin evde şarj yerine kamusal alanda daha düşük pik yükte karşılanabileceği, kamusal alanda dengeli bir şarj talebinin olacağı gösterilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Elektrikli araçlar, şarj istasyonları, enerji yönetimi, monte carlo
simülasyonu