Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Onur KIZILKAYA
Danışman: GÜLAY EKİCİ
Özet:Günümüzde dünyada birçok devletin, özellikle de Türkiye’nin en önemli sorunlarından biri Suriyeli göçmenlerin topluma kazandırılması ve vatandaşlık bilinciyle topluma uyum sürecinin sağlıklı bir şekilde tamamlamasıdır. Bu sürecin en önemli aşamasını şüphesiz eğitim kurumları ve bu kurumlarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Türk öğrencilerin birlikte eğitim gördükleri Suriyeli göçmen çocuklar hakkında belirttikleri görüşler eğitim ile ilgili olarak sürecin çocuklar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymak açısından çok önemlidir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin Suriyeli göçmen öğrencilerin eğitim ortamlarındaki uyumlarına yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yönteminin Fenemenoloji (olgubilim) deseniyle oluşturulmuştur. Bu amaç doğrultusunda Ankara ili Altındağ ilçesinde öğrenim gören, sınıflarında Suriyeli göçmen öğrencilerin yoğun olduğu, 4 farklı okuldan 5., 6., 7. ve 8. sınıflardaki farklı şubelerden toplam 30 öğrenci amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerden bağımsız kelime ve cümle ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniğinin yazma boyutunda değerlendirilen kompozisyon ile toplanan veriler içerik analiziyle çözümlenmiş ve tablolar haline getirilmiştir. Bağımsız kelime ve cümle ilişkilendirme testi ile elde edilen veriler duygular, kişilik özellikleri ve tutumlar olmak üzere üç kategoride; kompozisyon yazımları ile elde edilen veriler ise empati ve çözüm önerisi olmak üzere iki kategori altında değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar yorumlandığında ortaokul öğrencilerinin Suriyeli göçmen akranlarına yönelik görüşlerinin genellikle olumlu olduğu, Suriyeli akranlarının sorunlarına çoğunlukla empati kurarak yaklaştıkları ve çözüm önerisinde bulundukları belirlenmiştir.